Hortipoint 100% Ja tegen promotieplan Lisianthus

    100% Ja tegen promotieplan Lisianthus

    0

    Het promotieplan 2019-2021 voor Lisianthus heeft 100% goedkeuring gekregen van de aanvoerders van deze bloem die bij de stemming in Rijnsburg aanwezig waren. Drie telers waren er niet, zij vertegenwoordigden 14% van de omzet lisianthus.

    Alle aanvoerders van lisianthus gaan net als voorgaande jaren 0,15% over hun omzet Lisianthus bij Royal FloraHolland afdragen voor promotie van hun gewas. Omdat de veilingomzet van die bloem stijgt, komt vanuit de aanvoerders jaarlijks meer geld in het laatje. Er is geopperd om daarom het percentage iets te laten zakken, maar de promotiecommissie lisianthus is van mening dat bij een stijgende omzet en aanvoer juist meer promotie gewenst is. Een doelstelling in de campagne 2019-2021 is om minimaal de middenprijs van 2018 te behouden. Menno Straver, voorzitter van de promotiecommissie lisianthus, gaf aan dat de middenprijs dit jaar gelijk is aan die van 2016, terwijl de aanvoer 35% hoger is. „Behoudens een prijsdip van zes weken in de zomer, gaat het in 2018 best goed met de prijsvorming, zeker gezien de forse uitbreiding.”

    Promotiebudget groeit

    Komend jaar is de verwachtte afdracht van telers in totaal €138.000. De veredelaars hebben toegezegd dat zij samen 100% meer bijdragen dan voorgaande campagne. Ze brengen nu jaarlijks €12.000 in. De vermeerderaars verhogen hun afdracht met 50% en zullen samen €18.000 in de promotiepot stoppen. Het totale budget voor 2019 komt daarmee op €173.000. Dat bedrag komt in 2020 waarschijnlijk nog hoger uit. De aanvoer van lisianthus stijgt namelijk naar verwachting in 2019 met 10%. Dit jaar sluit waarschijnlijk af met 20% plus in aanvoer, terwijl de middenprijs tot en met week 41 ruim 5 procent (zo’n 2,5 cent) achterligt op die in 2017.

    Lisianthus moet zichtbaar zijn

    Het bureau 2Dezign gaat de promotiecampagne Lisianthus 2019-2021vormgeven en uitvoeren. Net als voorgaande drie jaar zullen ze insteken op profilering en positionering van de bloem in de kernlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland, met tevens promotie in Polen, Rusland en de USA. Rudi Tuinman van 2Dezign lichtte toe: „Lisianthus moet zichtbaar zijn en we richten ons via fotografie, folders, advertenties, nieuwsbrieven, beurzen en evenementen op de groothandel en bloemisten. De website is al gemaakt in 2012 en die gaan we vernieuwen en meer linken aan social mediakanalen. De huisstijl krijgt een nieuwe, strakkere look. Lisianthus is van zichzelf al mooi en grillig genoeg.” Bij de promotie en benodigde fotografie zal samenwerking gezocht worden bij lopende campagnes van andere bloemen, bijvoorbeeld lelie en gerbera. „Samenwerking maakt de boodschap sterker, bovendien verkoop je lisianthus ook meestal niet in een monoboeket”, aldus Tuinman.

    De Lisianthus kwekers zullen zich januari 2019 ook presenteren op de beurs Floradecora/ChristmasWorld in Frankfurt.

    Reageer op dit artikel

    avatar