Hortipoint ABN AMRO: rol van fysieke winkel voorlopig niet uitgespeeld

ABN AMRO: rol van fysieke winkel voorlopig niet uitgespeeld

0

Ondanks dat steeds meer consumenten online bloemen en planten kopen, blijft de fysieke bloemenwinkel voorlopig nog dominant in de bloemenverkoop volgens ABN AMRO. De bank heeft samen met Chrysal en E-Flora onderzoek laten doen naar de online-markt van bloemen en planten. Dit aandeel neemt steeds verder toe.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het aandeel online is toegenomen van 4,3% in 2016 naar 5% in 2019. In vergelijking met ander sectoren is dit laag. De verwachting is dat er zowel in 2020 als in 2021 een groei van 7% gerealiseerd zal gaan worden. Met name de jongere generatie bestelt vaak een bloemetje via internet.

Fysieke bloemenwinkels hebben geen groei in omzet laten zien de afgelopen jaren. Ook het aantal winkels is gedaald. Bloemisten die bloemen en planten via internet verkochten, noteerden volgens het onderzoek wel groei. In 2019 werd er door bloemisten voor 42 miljoen euro online aan bloemen verkocht, tegen 35 miljoen in 2016.

Bloemisten zijn nog altijd het belangrijkste afzetkanaal. Tweederde van de consumenten heeft vorig jaar een keer bloemen bij de bloemist gekocht. „Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit van bloemen en planten hoger is in een bloemenwinkel en dat zij hiervan in een fysieke winkel een beter beeld krijgen dan online. Ook nemen bloemen relatief veel ruimte in beslag en verzenden is daarom relatief duur. Dit zorgt ervoor dat de fysieke winkel voorlopig nog dominant blijft in de bloemenverkoop”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agarisch van ABN AMRO.

 

Cindy van der Zwet
Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

Reageer op dit artikel

avatar