Bloem en Blad Corona Bloemenbureau dient aanvraag in voor nieuw EU-promotiefonds

Bloemenbureau dient aanvraag in voor nieuw EU-promotiefonds

0

De Europese Commissie heeft een nieuw promotie-noodfonds opengesteld. Dit fonds is speciaal voor sectoren met ernstige marktverstoringen door COVID-19. Bloemenbureau Holland moet eind augustus de aanvraag voor dit promotiegeld indienen.

De EU stelt eenmalig tien miljoen euro beschikbaar om het herstel van getroffen sectoren te bevorderen. Er komt een keer vijf miljoen euro vrij voor een campagne in een specifiek land. En de EU stelt vijf miljoen euro beschikbaar voor een promotiecampagne over meerdere landen heen.

Bloemenbureau werkt voor de aanvraag samen met vijf andere Europese sierteelt promotieorganisaties, te weten Blumenbüro Österreich (Oostenrijk), VLAM (België), BAOPN (Bulgarije), FloraDania (Denemarken) en Val’Hor (Frankrijk). Bloemenbureau Holland coördineert namens deze 6 partijen de aanvraag voor de zogenoemde ‘multi-country campagne.’ „De voorbereidingstijd om een aanvraag in te dienen is dit keer met acht weken erg kort geweest. Normaal is dit eerder 4 maanden. De deadline voor inleveren van de aanvraag is deze week”, geeft Simone Dussine van Bloemenbureau Holland aan.

De EU-subsidie is voor promotiecampagnes in 2021, en kan dus niet gebruikt worden voor de Fill the distance with beauty campagne die binnenkort gelanceerd wordt. De partijen zullen een nieuwe campagne ontwikkelen, zodra toekenning van dit fonds bevestigd is. In oktober is er meer bekend.

De VBN heeft samen met andere partijen effectief lobby gevoerd bij de Europese Commissie, met een een promotie-noodfonds als resultaat. Eveline Herben heeft er goede hoop op dat de aanvraag gehonoreerd wordt. „Er is concurrentie van enkele andere sectoren en lidstaten, bijvoorbeeld wijn, groente en fruit. Maar omdat wij tijdens de crisis continu aan de bel zijn blijven trekken, heeft de Commissie de sierteeltsector in de EU goed in het vizier.”

Cindy van der Zwet
Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

Reageer op dit artikel

avatar