BloemistExclusief ‘zeer tevreden’ met respons

Ruim vierhonderd bloemisten hebben op aanvraag een logincode gekregen voor BloemistExclusief. Dat is ruim 10% van de bloemisten in Nederland. “In de zomer is dat best uniek”, stelt FloraHolland.

De afgelopen weken zijn er zo’n vijftig unieke bezoekers per week die inloggen op dit nieuwe online verkoopkanaal. Aad van den Enden, concernmanager Binnenlandse Markt van FloraHolland, is zeer tevreden met deze cijfers. “In de zomer is dat best uniek”, zegt hij. “Het aantal bestellingen is lager dan we verwacht hadden, maar loopt nu flink op. Een bloemist die eenmaal besteld heeft, komt terug.”

Aanbod uitgebreid
BloemistExclusief is opgezet om de bloemist een mogelijkheid te bieden zich te onderscheiden met bijzonder sortiment. De bedoeling was dat de bloemen uitsluitend via dit kanaal verhandeld zouden worden, en dus exclusief voor de bloemist beschikbaar zijn. Het verkoopkanaal is gestart met acht producten. “Dat was te weinig. Het kleine aanbod was het euvel. Daarom hebben we het aanbod nu uitgebreid”, legt Van den Enden uit.

Begin te kritisch
“In het begin zijn wij en de groothandelaren met wie we samenwerken te kritisch geweest op het onderscheidend vermogen. Daarom hebben we nu wat meer ruimte geschapen, maar zonder te tornen aan de exclusiviteit.” Daardoor groeit de interesse, stelt Van den Enden. “Wel is er nog een forse drempel voor de bloemist om te bestellen. Hij moet er vertrouwen in krijgen dat het goed gaat met het online proces en de logistiek.”

Het aanbod op BloemistExclusief omvat momenteel ongeveer 45 producten die je niet ziet bij de retail en meestal moeilijk elders verkrijgbaar zijn.

In het blad:
• Groothandels zijn veelal wat minder tevreden met het succes van BloemistExclusief. Lees hierover het bericht in Bloem en Blad 16/17 (2013), pagina 6.