Bloem en Blad ‘Bloemisten kunnen onze bloemen hier ruiken, zien en voelen’

‘Bloemisten kunnen onze bloemen hier ruiken, zien en voelen’

0

Afgelopen zondag vond een bloemistenevent van De Vakbloemist bij Divine Flowers in Hoek van Holland plaats. „Ik geloof heel erg in deze evenementen, bloemisten kunnen hier onze bloemen ruiken, zien en voelen. Dit evenement moet eraan bijdragen dat de bloemist bij de groothandel naar onze anjers gaat vragen.”

De demonstratie van bloemstylisten Joyce Brueren en Thijs Harmens in de schuur van Divine Flowers is zojuist achter de rug. Met bloemen die in een grote kar staan opgesteld maakten ze allerlei creaties. Marketingmanager Jeroen Steenbergen van Deliflor heeft tijdens die demo’s wat over chrysant verteld. Hij heeft besloten een cultivar te laten zien, in verschillende kleuren. PIP. „Voor ons is dit evenement waardevol om te kunnen peilen waar vraag naar is bij bloemisten”, vertelde hij.

85 cultivars

Arnoud Vooijs verkoopmanager bij Divine Flowers, gaat zo een tweede rondleiding door de kas geven, maar hij wacht daar nog even mee. Hij geeft bloemisten nog de gelegenheid om na te praten over de demo’s. Divine Flowers is sinds vorig jaar partner van het platform De Vakbloemist. Een van de voorwaarde van dat partnerschap was dat het bloemistenevent op de anjerkwekerij zou plaatsvinden. „We hebben een heel breed sortiment – 85 cultivars – en daarmee de bloemist echt wat te bieden.”

Bloemisten zijn het afzetsegment waar Divine Flowers zich op richt. In het buitenland – in Duitsland bijvoorbeeld – lukt dat goed. In Nederland blijft de verkoop van de anjers van Zwinkels, Doelman en Toussaint wat achter, is hun indruk. Vooijs: „Te weinig Nederlandse bloemisten kennen onze bloemen. Misschien komt het doordat de traditionele cash& carry’s te veel op prijs verkopen. Onze anjers zijn toch wat duurder, omdat we aparte soorten hebben.”

Van sommige cultivars staat maar een of twee bedjes, leren we later in de kas. En soms wordt er ook een risico genomen met een exclusieve variëteit die het in Colombia heel goed doet, maar in Nederland zomaar door het dek van de kas kan groeien en slappe takken kan geven.

In de kas komen ook de vragen van bloemisten. Hoe snij je de anjers? Hoe werkt dat met al die lagen gaas? Op welke lengte worden ze gesneden. Op welk substraat staan ze? Van welke schimmels kan anjer last hebben?  Telkens volgen antwoorden of een demonstratie van Vooijs of Toussaint.

Dan volgt een belangrijke wedervraag aan de bloemisten. Wordt anjer populairder in Nederland? De meningen zijn verdeeld. „Als bloemist proberen we het oubollige Prins Bernard-imago dat anjer heeft eraf te krijgen. Maar dat valt niet mee”, zegt de een.

Jongeren

Volgens een ander zijn anjers populair bij jongeren. „Het is mijn lievelingsbloem van mijn dochter. Jongeren zetten anjers in kleine vaasjes op tafel.” Een derde bloemist is aangesloten bij Fleurop en merkt dat ze meer anjers verkoopt.

Een vierde ervaart soms dat anjers knakken in de oksels. Hoe komt dat? Vooijs legt uit dat ze op de grootste anjerkwekerij van de Benelux (2,8ha) weinig last van hebben. Als anjers net uit de donkere periode komen in februari maart dan kunnen ze knakken. Wij hebben als enige assimilatiebelichting en daardoor komt dat bij ons nauwelijks voor.”

Vooijs gelooft heel erg in het bloemistenevenement. „Bloemisten kunnen hier onze bloemen ruiken, zien en voelen. Dit evenement moet eraan bijdragen dat de bloemist bij de groothandel naar onze anjers gaat vragen”, stelt hij.

Chinese versie

Het event moet zorgen voor verbinding tussen bloemisten en kwekers, vertelde Jan Huisman, initiatiefnemer van De Vakbloemist eerder die zondagmiddag. Het zorgt er ook voor dat De Vakbloemist zelf zichtbaar is. Het serviceplatform dat gedragen wordt door 50 partners (telers, veredelaars en handel) en bloemisten wil de zichtbaarheid van bloemisten richting de lokale consument ondersteunen. „Bij ons krijgen bloemisten een eigen gezicht, ze kunnen zich profileren, ze kunnen hun eigen creativiteit laten zien”, aldus Huisman.

Producten van partners worden via het platform (11.000 leden), sociale media (50.000 volgers) en het event over het voetlicht gebracht bij bloemisten. Als voorbeeld hiervoor haalde Huisman de witte zonnebloem van Evanthia aan. Via de community van De Vakbloemist werd ze onder de aandacht gebracht. Reacties leiden ertoe dat de zonnebloem nu staat aangeplant bij Royal Flowers in Ecuador.

De Vakbloemist is ook internationaal actief onder de naam Master Florist en krijgt daarbij de hulp van 40 ambassadeurs. Huisman: „We zitten bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en zijn momenteel met een Chinese versie bezig.”

Afgelopen zondag werd het bloemistenevent voor de vierde keer gehouden. De eerste keer was in een Van der Valk restaurant langs de A50. Daarna volgden Vreeken Bouvardia en Beyond Chrysant. Op 23 september volgt Gerbera United. Dit jaar volgt ook een evenement in Polen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de consument bij de bloemist bloemen kan kopen op het platform van De Vakbloemist. Daarvoor moeten bloemisten hun profielpagina nog aanmaken. Huisman ziet het activeren van bloemisten de komende anderhalf jaar als zijn missie.

 

 

 

Reageer op dit artikel

Be the First to Comment!

avatar