Campagne tegen ‘gesomber’ in Nederland

Bijna honderd Nederlandse en buitenlandse bedrijven hebben de Stichting Wereldland Nederland opgericht, die als doel heeft om Nederlanders wat meer vertrouwen in het eigen land te geven.

De stichting wil dat er een mentaliteitsverandering komt. “De missie van de stichting: Nederlanders het vertrouwen teruggeven in Nederland”, schrijft de site van Wereldland Nederland. De initiatiefnemer, reclameman Ralph Wisbrun, vindt het absurd dat het consumentenvertrouwen alleen in Griekenland nog lager is dan hier.

Nederlanders hebben het goed
Daarnaast, stelt Wisbrun in de Volkskrant van 13 mei 2013, is 90% van de Nederlandse consumenten tevreden over de eigen situatie, terwijl maar 20% tevreden is over de politieke, maatschappelijke en economische klimaat in Nederland. Hij stoort zich aan het cynisme in zijn thuisland en vindt dat Nederlanders vergeten zijn hoe goed ze het hebben.

Omroepen en MKB-Nederland
Aan de campagne doen niet alleen (grote) bedrijven mee, ook de publieke omroep en de commerciële zenders, die naar verluidt zendtijd zullen geven aan de stichting. Ook ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW hebben zich bij de stichting aangesloten.