‘Chauffeurstekort brengt winkelbevoorrading in gevaar’

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs wordt zo groot dat producten niet op tijd in winkels dreigen aan te komen. De beroepsvereniging trekt aan de bel bij verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen. Dit meldt de NOS op basis van een artikel in het AD.

Er zijn in totaal 71.000 chauffeurs te weinig. Jongeren kiezen nauwelijks nog voor het vak en jaarlijks gaan er zo’n 8.800 truckbestuurders met pensioen. Ongeveer 11.000 gepensioneerde chauffeurs zouden nog wel af en toe willen rijden, maar alleen als ze zich niet verplicht hoeven bij te scholen, zegt Klaas de Waardt, voorzitter van de vereniging voor beroepschauffeurs VERN, in het AD.

Chauffeurs moeten verplicht 35 uur nascholing volgen, waarvoor ze het bewijs ‘code 95′ krijgen. Oudere chauffeurs (geboren voor juli 1955) kregen hier eerst een ontheffing voor. Maar het kabinet wil dit nu stoppen, omdat het van de Europese Unie niet mag. Volgens De Waardt vallen 11.000 van de 12.000 gepensioneerde truckbestuurders daardoor mogelijk weg. ‘Chauffeurs van die leeftijd willen niet vijf dagen de schoolbanken in, omdat ze het zelf vele malen beter weten dan de instructeur’, zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. ‘Het kost ze zo’n 1000 euro voor de cursus, en de werkgever nog eens 2500 euro omdat de wagens stilstaan, maar de kosten doorlopen. Ze willen nog wel rijden, maar de lust wordt ze ontnomen.’

Bron: NOS/AD | Foto: Shutterstock

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties