Hortipoint Consument betaalt niet meer voor bloem, dat moet veranderen

    Consument betaalt niet meer voor bloem, dat moet veranderen

    1

    Hoewel de economie in een hoogconjunctuur zit, profiteert de sierteeltsector in zijn geheel daar amper van. ‘De consument wil geen hogere prijs voor bloemen en planten betalen, dat moet veranderen’, zo zei Marco van Zijverden, topman van Dutch Flower Group, dinsdag op het International Floriculture Forum (IFF) in Vijfhuizen.

    Doordat de consumentenbestedingen aan bloemen en planten niet stijgt, ontstaat er druk op de markt, signaleert Van Zijverden. ‘De concurrentie is groot en voor de klanten is het makkelijk prijzen met elkaar te vergelijken. Dit zet druk op de prijs.’ Volgens hem moeten de partijen in de keten meer inspanningen verrichten om extra waarde toe te voegen aan de bloemen en planten.

    Lukt dit niet, dan dreigt een situatie waarin de markt zeer gevoelig blijven voor fluctuaties in vraag en aanbod en waarin de concurrentiestrijd met name aan de kostenkant wordt gevoerd. ‘We hebben een generiek product, waarbij het niet eenvoudig is om bloemen van het ene bedrijf te onderscheiden van het andere. Daar moeten we proberen veranderingen in te brengen om de consumentenverkoop te verhogen.’

    Het verbeteren van de datastroom in de keten, waarbij beter kan worden ingesprongen op het consumentengedrag, is volgens Van Zijverden een mogelijke oplossing. Hij wijst daarbij ook op de groeiende digitalisering, zoals DFG bijvoorbeeld doet met haar deelname in Blueroots. ‘Dit vergroot de efficiency, drukt de kosten en levert veel data op.’

    Ook een merk voeren, kan een oplossing zijn. ‘Maar hoe kan je nu een merk zetten op bloemen’, zo vraagt Van Zijverden zich af. ‘De enige partij die dat tot nu toe is gelukt, is Bloomon in Nederland.’

    Jonathan Ralling, commercieel directeur van Flamingo Horticulture, wees er in Vijfhuizen op dat bloemen en planten luxeproducten zijn waarvoor de consument in de verleiding moet worden gebracht. ‘In het verbeteren van de consumentenbeleving liggen zeker kansen.’ Ook geeft hij aan dat er mondiaal nog miljoenen potentiële consumenten niet goed bereikbaar zijn in de huidige keten voor een structureel hogere afzet van bloemen en planten.

    Meer over het International Floriculture Forum in het Vakblad voor de Bloemisterij nr.45 die komende vrijdag verschijnt.

    Reageer op dit artikel

    1 Reactie op "Consument betaalt niet meer voor bloem, dat moet veranderen"

    avatar
    nieuwste oudste meest gestemd
    john
    Gast

    iedere keten van leveranciers moet eens achter de oren krabben , de bloemen zijn zoooooooooo verschrikkelijk slecht geworden van kwaliteit !!!!!!!!! koelen , bewaren en de hoofdprijs willen vragen jaaaaaaaaaaaaaaa daag de consument is niet gek !