Consument koopt meer fruitbomen

    Nederlandse consumenten kochten in 2016 fors meer fruitbomen dan in 2015. Vaste planten behouden met afstand het grootste bestedingsaandeel. Dat blijkt uit GfK-onderzoek onder 10.000 consumenten.

    Bij de meerjarige tuinplanten is het bestedingsaandeel van fruitbomen in 2016 gegroeid naar 8% tegen 5,7% in 2015. Dat betekent een stijging van 42%.

    Vaste planten bleef bij meerjarige tuinplanten verreweg de belangrijkste productgroep en wist haar positie zelfs nog iets te verstevigen: van een bestedingsaandeel van 48% in 2015 groeide deze naar 48,2% in 2016. Het aandeel van kuipplanten nam met 5% toe.

    De productgroepen Sierheester, Sierboom en Klimplant lieten een daling van het bestedingsaandeel zien.

    De omzet van meerjarige tuinplanten kwam in 2016 op hetzelfde niveau uit als in 2015: €245 miljoen. Een stijging of daling van het bestedingsaandeel van een productgroep betekent daardoor eveneens een stijging of daling van de omzet van deze productgroep.

    Lees meer over de GfK-cijfers in De Boomkwekerij nummer 7. Deze ligt 31 maart bij abonnees op de mat.