Consumentencampagne voor beter gebruik bestrijdingsmiddelen

    Stichting Milieu Centraal lanceert vandaag, maandag 31 augustus, samen met retailers en brancheorganisaties de campagne ‘Beter gebruik van bestrijdingsmiddelen’ voor consumenten. Het doel van de campagne is het zoveel mogelijk beperken van het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen.

    Het voorkomen van plaagdieren, schimmel of groene aanslag is volgens de initiatiefnemers van de campagne effectiever dan het probleem eerst te laten ontstaan en dan pas te bestrijden, bijvoorbeeld met chemische middelen. Ook is dit beter voor mens, dier en milieu.

    Online en in winkels worden mensen die een bestrijdingsmiddel kopen geïnformeerd over de beste oplossing tegen ongedierte, groene aanslag en schimmels
    De campagnepagina beterbestrijden.nl geeft tips over: hoe je overlast voorkomt, hoe je bestrijdt met hand en natuurlijke vijand en hoe je chemische bestrijdingsmiddelen op een veilige manier inzet. Op beterbestrijden.nl is een toolkit beschikbaar voor winkels die mee willen doen. De toolkit bevat onder andere advertentiebanners, posters, flyers, infographics en video’s.

    Onderzoek
    Marktonderzoeksbureau GfK heeft recent in opdracht van Milieu Centraal consumenten bevraagd over het gebruik chemische bestrijdingsmiddelen. Van de ondervraagden gebruikt 42 procent chemie voor het bestrijden van ongedierte in en om hun huis. Van deze mensen denkt 64 procent dat het gebruik van die middelen schadelijk kan zijn voor het milieu. Onkruid verwijderen consumenten vaker met de hand, al gebruikt bijna 20% van hen toch nog herbiciden.

    Stichting Milieu Centraal is in 1998 opgericht en wordt voor ongeveer tweederde door de overheid gefinancierd. De organisatie is geen spreekbuis van de overheid, milieuorganisaties of het bedrijfsleven. Sinds 2016 heeft de organisatie een samenwerking met de Ministeries van Infrastructuur en Milieu, en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Activiteiten zijn vastgelegd in jaarlijkse programma’s.

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties