Speciaalzaken zetten ook na versoepeling nog altijd meer om

Lokale speciaalzaken en supermarkten draaiden in mei nog altijd meer omzet dan normaal, zowel online als offline. Deze omzetstijging zette in juni door, dus ook na de versoepelingen van de regels rondom de intelligente lockdown. Dit meldt ABN AMRO in het onderzoek ‘De Nederlandse economie na de lockdown’.

Volgens het onderzoek kwam zo’n 20 procent van de Nederlandse economie tot stilstand en veerde de economische activiteit na de versoepelingen in juni op, maar lang niet bij alle sectoren. ‘Met name de categorieën entertainment en reizen laten nog steeds een forse krimp zien doordat een deel van deze sectoren nog op slot zit. Maar ook de bestedingen aan categorieën die begin juni wel grotendeels ‘open’ gingen, vallen tegen. Bestedingen aan kleding, schoenen en wellness veren net als die aan de horeca niet terug naar het niveau van voor de coronacrisis. Alleen de detailhandel bleef het goed doen: het CBS rapporteerde dat in mei de detailhandel 8,2% meer heeft omgezet dan in mei 2019 (nominaal, volumestijging was circa 6%). Uit onze transactiedata blijkt dat vooral supermarkten en lokale speciaalzaken meer omzet draaiden dan normaal, zowel online als offline. Deze trend zette zich in juni voort’, meldt het onderzoek.

Vrees voor besmetting

In juni lagen de totale consumentenbestedingen nog steeds 10 procent lager dan vorig jaar.. ‘Over de gehele linie is te zien dat ook in juni 2020 de consumptie onder die van juni 2019 blijft, mede door de ‘anderhalve-meter-regels’, aanhoudende vrees voor besmetting en verhoogde inkomensonzekerheid. Volgens de bank zal de Nederlandse economie pas eind 2022 herstellen naar het niveau van eind 2019. ‘Al met al verwachten wij dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% krimpt. Voor 2021 verwachten we een mager herstel van 2,7%. Dit herstel maakt het geleden verlies van 2020 dus lang niet goed. We verwachten dat het bbp niet voor het eind van 2022 weer op het niveau komt van voor de crisis.’

Vertrouwen lijkt te groeien

De vertrouwensindicatoren van het CBS laten een positiever beeld zien. Ondernemers zijn minder negatief. Het producentenvertrouwen steeg van ‑25,1 in mei naar ‑15,1 in juni. Vooral het oordeel over de verwachte bedrijvigheid steeg sterk. Ook consumenten zijn volgens het CBS wat minder somber. Het consumentenvertrouwen kwam in de tweede helft van juni uit op ‑26, tegen ‑29 in de tweede helft van mei. Vooral de koopbereidheid en het oordeel van consumenten over de economische situatie in de komende twaalf maanden waren minder negatief. ‘De combinatie van het snel teruglopende aantal besmettingen en de versnelde versoepeling van de maatregelen stemt de Nederlander positief’, concludeert ABN AMRO.

Bron: ABN AMRO | Beeld: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties