Bloem en Blad Exclusief voor abonnees ‘We hopen dat de tribune in Eelde straks gewoon vol zit’

‘We hopen dat de tribune in Eelde straks gewoon vol zit’

0

Begin september verandert er veel op locatie Eelde van Royal FloraHolland. De veiling stapt over op de modernste veil- en verkooptechnieken en past een nieuwe manier van logistieke afhandeling toe. Het fysiek veilen verdwijnt, maar de tribune blijft. ‘Wij zijn niet alleen een testlocatie voor de exportlocaties. Wij zijn de bloemistenlocatie van Royal FloraHolland’, stelt het management van Eelde.

‘Een van de ICT-medewerkers sprak ooit over een spaghetti-web toen hij het over ICT had’, vertelt Liezeth Ouendag ergens halverwege het gesprek op de veiling in het noorden van Drenthe. Daarmee geeft de manager operations en commercie aan dat modernisering van Eelde welkom is. Eerder sprak ze al over computersystemen die met plakband aan elkaar hangen. ‘Er hoeft maar wat te gebeuren en we kunnen niet meer veilen.’

In september verandert er veel in Eelde. RFH sluit de veiling aan op het concernsysteem en schakelt over op de modernste veil- en verkooptechnieken en een nieuwe manier van logistieke afhandeling. Consequentie is dat het fysieke veilproces verdwijnt.

100% beeldveilen

In Eelde krijgen klanten vanaf september de mogelijkheid om via U-KOA en klokvoorverkoop in te kopen. Kwekers kunnen een eigen minimumprijs invoeren. Eelde wordt bovendien als eerste locatie van RFH op fulfilment gezet. Klokvoorverkoop en klokhandel worden voortaan uit voorraad bij de klant afgeleverd. ‘Omdat we gaan orderpicken, stoppen we met fysiek veilen’, vertelt Thomas Bugel, projectleider van Eelde Toekomstvast. De veiling gaat 100% beeldveilen. ‘Klanten vinden het vervelend dat fysiek veilen weggaat. Zij hechten veel waarde aan de karren die onder de klok doorkomen. De directie onderkent dat.

‘We zijn een locatie waar kopers veel fysiek inkopen. Sinds corona nam het aantal KOA-gebruikers sterk toe. Nu het aantal plekken in de afmijnzaal opgeschaald is van 66 naar 100, blijft het aantal KOA-kopers behoorlijk hoog. De enige manier om straks in te kopen is via een KOA-applicatie. Het is voor ons geen doel dat iedereen thuis koopt. We hopen dat straks de tribune gewoon vol zit. Het type klant dat we hier hebben, hecht waarde aan een fysieke marktplaats’, vult Pieter Dijkstra, projectleider commercie, aan. ‘De angst van klanten was dat producten niet meer fysiek te zien waren. Maar de bloemen en planten blijven naar het gebouw komen. Schouwen blijft mogelijk.’ In Eelde komt een schouw-app beschikbaar.

Thomas Bugel, Liezeth Ouendag en Pieter Dijkstra (vlnr): ‘De directie van Royal FloraHolland heeft gezegd: Eelde is here to stay, wij geloven in Eelde.’

Wow-factor

De tribune blijft dus open en klanten kunnen – via KOA – op de tribune blijven inkopen. Een deel van de klanten is van mening dat het beeld van producten op KOA niet voldoet. Ze willen een goede presentatie van rijpheid, lengte en kleur en foto’s moeten de wow-factor hebben. Bovendien willen ze vooruit kunnen zien.

Om klanten tegemoet te komen, probeert RFH samen met hen de beleving van het fysiek veilen zo dicht mogelijk te benaderen. Bij binnenkomst van de bloemen en planten gaan medewerkers van de veiling alle karren in een fotostraat fotograferen. Ze tonen de foto’s tijdens het veilproces levensgroot op de klokkenwand. Klanten zien de kar die geveild wordt en de kar die erna komt.

Op de klokkenwand, die de veiling in de toekomst in led uitrust, zijn overigens niet langer de klokken te zien. Via KOA zien kopers de foto’s van de kwekers en er is de mogelijkheid om via een livestream de wand in de afmijnzaal te volgen. Liezeth Ouendag: ‘We willen ook dealingrooms met beeldschermen maken. Eind augustus willen we er een hebben en afhankelijk van de behoefte nog meer.’

Nut van orderpicken?

Naast de klokbeleving is er een tweede project en dat is locatiebeleving. Thomas Bugel: ‘We willen los van het veilproces zorgen dat mensen hier willen komen. Met onze kopers, kwekers, vervoerders en Flora Futura kijken we hoe we deze locatie trendy kunnen maken.’

De vraag is wat het nut van order picken in Eelde is. ‘Vanuit klantperspectief is het verstandig dat we voor fysiek veilen kiezen. Maar vanuit de visie om Eelde op lange termijn verder te brengen niet. En als je kiest voor aansluiting op het concernsysteem van Royal FloraHolland dan kun je alleen gaan orderpicken met alle kansen voor de toekomst van dien. Maar dan moet je wel gaan beeldveilen, verklaart Bugel.

Kosten voor orderpicken zijn gelijk aan de huidige kosten van verdeling. In de afmijnzaal zijn weliswaar minder medewerkers nodig, maar bij binnenkomst van bloemen en planten zijn dat er meer. De tarieven voor kopers worden op Eelde door de overstap naar de concernsystematiek over het algemeen aantrekkelijker. Tarieven voor kwekers blijven hetzelfde.

Ouendag, Dijkstra en Bugel verwachten dat Eelde kan groeien dankzij de modernisering. ‘We verwachten groei van bestaande kopers, omdat ze nu niet alleen in Eelde maar in de hele Royal FloraHolland-vijver kunnen vissen. Nu kopen ze 60% in Eelde en de rest elders. Straks kunnen ze alles bij Royal FloraHolland inkopen. Een deel op Eelde en de rest bijvoorbeeld op afstand in Aalsmeer. Wij kunnen zorgen dat ze dat zo snel mogelijk een dag later krijgen. Daarnaast zien we interesse uit Duitsland, omdat we een goede KOA hebben en logistiek kort op Duitsland zitten.’

Niet alleen testlocatie

Het drietal is niet bang dat kopers uitwijken naar Aalsmeer. ‘Ik denk dat Eelde ontzettend relevant blijft. Je kunt hier in korte tijd een groot sortiment bij elkaar kopen. Dat maakt Eelde een andere locatie dan de exportlocaties. De klok maakt Eelde uniek en hopelijk behouden we een sterke tribune. En wij gaan de klanten steeds meer ontzorgen doordat kleine kopers op de exportlocaties kunnen bijkopen.’

Het drietal verwacht niet dat Eelde slechts een proeftuin is voor de exportvestigingen. Daarvoor investeert RFH te veel in Noord-Drenthe. Hoeveel mogen ze niet zeggen. Bovendien krijgt Eelde een eigen full time locatiemanager. ‘Het onderstreept hoe belangrijk de directie Eelde vindt en de ambitie die ze met Eelde heeft. We zijn niet alleen een testlocatie. We zijn de bloemistenlocatie van Royal FloraHolland.’

Ouendag: ‘Als Royal FloraHolland Eelde had willen sluiten dan had ze dat twee jaar geleden gedaan. Toen vertelden wij, klanten en kwekers aan de toenmalig commercieel directeur dat Eelde gedoemd was te sluiten als ze nog langer doorging met het verouderde IT-systeem. We vertelden erbij welke kansen we zagen voor Eelde. Het balletje ging rollen. We kwamen vooraan in plaats van achteraan te staan. De directie heeft gezegd: Eelde is here to stay, wij geloven in Eelde.’

Zwarte cijfers

Uiteindelijk moet Eelde, dat jaarlijks goed is voor een omzet van 30 miljoen euro, zwarte cijfers blijven schrijven. Vorig jaar draaide locatie Eelde quitte. Dit jaar is er tot nu toe een plus van 3,3%. In de corona-periode draaide de veiling goed door. De Noord-Nederlandse en Noord-Duitse klanten deden goede zaken.

Bron en beeld: Vakblad voor de Bloemisterij / Arie-Frans Middelburg

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database

Reageer op dit artikel

avatar