Fysieke winkels moeten klant centraal stellen

Niet het product, maar de klant moet centraal staan in de winkel van de toekomst. Alleen dan kan de winkel het opnemen tegen het internet.

Dat zegt marketingdeskundige Bram de Leeuw van bureau FEL in een artikel op Marketingonline. Hij geeft tips hoe de fysieke winkel toekomstbestendig te maken is. De winkel moet tegenwicht bieden aan het internet, waar altijd en overal informatie is op te halen en waar producten gemakkelijk te vergelijken zijn. Daardoor zijn de wensen en eisen van klanten toegenomen. Aangezien de verschillen tussen de producten minimaal zijn, komt niet het product maar de klant steeds meer centraal te staan.

Storytelling
Fysieke winkels kunnen op de ontwikkelingen inspelen door de consumenten houvast en identiteit te bieden waar ze naar op zoek zijn. Storytelling is belangrijk. Wie mensen met zijn product kan ‘raken’ maakt grotere kans het te verkopen.
De Leeuw raadt winkelier aan zichzelf zes vragen te stellen om erachter te komen of ze future-proof zijn:
Digitize the store – Kun je mensen verbinden met de juiste informatie op het juiste moment?
Be the Ideal self – Verbindt de winkel verschillende merken en producten die aansluiten op bepaalde normen en waarden?
Power to the people – Worden mensen altijd en overal persoonlijk en deskundig geholpen?
Experience not products – Wordt er in de winkel benut wat men niet online kan krijgen, de ervaring van het product? Voel, proef en probeer uit.
Aspirational life-style – Is de winkel een belichaming van wie de klant wil zijn?
Be there, everywhere – Kunnen mensen altijd bij de winkel terecht via online applicaties?

Bron en foto: Marketing Online