G-Fresh werkt met oogstdatums

    G-Fresh heeft een primeur. Zij hebben deze week besloten de oogstdatums bij de bloemen te vermelden. „Uit recente publicaties bleek dat bloemisten graag de oogstdatum kennen. Hier spelen wij op in”, aldus Piet van Kampen.

    Piet van Kampen, commercieel directeur bij DGI en éen van de drijvende krachten achter G-Fresh geeft aan dat zij sinds deze week de oogstdatum op het fust vermelden. „Het ondervond wat weerstand bij een aantal van onze klanten, maar eens moet de ban doorbroken worden. Wij staan voor kwaliteit en versheid. Willen wij met zijn allen meer bloemen verkopen, dan moeten we alle consumenten bedienen met een eerlijk product”, vindt Van Kampen.

    G-fresh is een platform dat eind 2010 is opgericht door Nederlandse snijbloemenkwekers. De buitenlandse importeur kan direct bij de bron bloemen bestellen. Elke dag publiceren 65 kwekers op het platform wat zij de volgende dag oogsten. „Ons doel is dat telers meer direct kunnen verkopen. Zodoende leren zij de klant kennen en houden zij meer grip op de prijsvorming. Wij zijn ondergeschikt. Belangrijk is dat de kwekerijen bestaansrecht houden. Dan houden wij het ook”, aldus Van Kampen.

    Hij geeft aan matig tevreden te zijn over het succes tot nu toe. Er zijn volgens hem best nog wat obstakels in de markt. Zo noemt hij de KOA-aansluitingen in het buitenland, de veranderde rol van de veiling en het slechte betalingsmoraal. Volgens hem kopen nog te veel handelaren prijsgedreven in.