Gerhard van der Bijl: ’Waarde zit ’m niet in de transactie’

    Gerhard van der Bijl van Royal FloraHolland stelt dat de waarde van een platform niet in de transactie zelf zit, maar meer in de toegevoegde waarde op het platform. Een platform zoals Amazon is hier een voorbeeld van.

    Gerhard van der Bijl, verantwoordelijk voor de digitalisering bij Royal FloraHolland, gaf op de bijeenkomst van Floricode aan dat de positie van Nederland en FloraHolland onder druk staat. „De groei vindt daar buiten plaats. Hier moeten we een oplossing voor hebben. We kunnen niet doorgaan op dezelfde manier”, zo gaf hij aan. Van der Bijl benadrukte de noodzaak van samenwerking. „We kunnen alleen winnen, als we het persoonlijke belang opzij zetten. We moeten Floriday met z’n allen omarmen, anders komt er vroeg of laat een inbreker in onze markt.”

    Met de komst van Floriday kunnen telers en klanten makkelijk de overstap van fysiek naar digitaal maken. FloraHolland wil nieuwe businessmodellen faciliteren. „Als FloraHolland hebben wij voldoende schaal om dit tot een succes te maken. Het gaat bij het slagen van een platform om veel meer dan alleen de transactie alleen. Het gaat bijvoorbeeld ook om EAB, fust en transport”, zo gaf Van der Bijl aan. Hij stelde dat de waarde van een platform ‘m vooral in de diensten eromheen zit.

    Hoogleraar Cor Molenaar, ook een van de sprekers op de bijeenkomst, was het met hem eens. Hij refereerde naar Amazon. Op de producten die platform Amazon aanbiedt, zit geen winst. „Zij bieden diverse diensten, extra’s en abonnementen aan waarvoor consumenten willen betalen. Dát is het verdienmodel van Amazon.”

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties