‘Groei detailhandel volgend jaar iets minder dan in 2018’

De Nederlandse detailhandel kan volgend jaar een omzetgroei van 2,5 procent tegemoetzien. Dat is een procentpunt minder dan dit jaar, meldt Retailnews op basis van een nieuwe voorspelling van het ING Economisch Bureau.

 

De dalende groei is zowel te zien bij food- en nonfoodretailers en zowel on- als offline. Consumenten hebben weliswaar uitzicht op meer koopkracht in 2019, maar toch daalt de koopbereidheid als gevolg van het afgenomen consumentenvertrouwen.

Non-foodverkopers groeien naar verwachting met 1,5 procent, een half procentpunt minder dan dit jaar. Door de krapte op de huizenmarkt zien woonwinkels en doehetzelf-zaken hun omzetgroei afzwakken. Winkels in persoonlijke verzorging weten hun groei wel vast te houden. Daar tegenover staan veel sectoren met weinig tot geen groei, waaronder mode, consumentenelektronica en speelgoed.

Btw-verhoging

De omzet van voedingswinkels stijgt in 2019 eveneens met 1,5 procent, tegenover drie procent dit jaar. Winkeliers zullen de btw-verhoging van zes naar negen procent naar verwachting in hun prijzen doorrekenen en dat remt de toename van de verkopen. Terwijl supermarkten nog marktaandeel weten te winnen in 2019, moeten speciaalzaken rekening houden met krimp. In beide kanalen neemt het belang van online toe.

Webshops blijven met een groei van 13,5 procent in de dubbele cijfers. De groei van etailers nam tussen 2016 en 2018 al stapsgewijs af van 18,5 naar 15 procent.

Bron: Retailnews | Foto: Shutterstock

guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
john
john
5 jaren geleden

weer een doome regel !!!!!!!!! er is dit jaar al geen bloemist die groei noteert !!!!!! wat een dom gelul hier iedere keer , waardeloos

peter herlings
peter herlings
5 jaren geleden

het water staat bij de meeste bloemisten tot de lippen net als bij vele winkeliers in nederland !!!!!!!! snap echt niet dat ze dat niet inzien en iedere keer weer met zulke onzin hier iets neerzetten ! je kan beter iets bedenken dat goed uitpakt , flowaccount en bloem en blad lullen maar wat , helaas maar waar