‘Groene medicijnkast biedt nieuwe verkoopkansen’

Op de ALV 2020 van VBW, die woensdagavond 23 maart digitaal plaatsvond, gaf het bestuur een inkijkje in de plannen voor dit jaar. Naast de voortgang en uitbreiding van het STAP-programma, de aandacht voor het onderwijs en lokaal winkelen, wordt ook ingezet op de campagne ‘De Groene Medicijnkast’. ‘Wij zien in het gezondheidsaspect van bloemen en planten een verkoopkans voor bloemisten.’

Na alle financiële agendapunten, waaruit bleek dat VBW een financieel gezonde vereniging is, kwamen de plannen voor 2021 aan bod. Dit werd voorafgegaan door de mededeling van directeur Marco Maasse dat eind 2020 een nieuwe werkorganisatie is opgezet: Hora BV. Hierin zijn 17 medewerkers van de samenwerkende VBW en ADN (de brancheorganisatie van groente en fruit) ondergebracht. Naar buiten toe blijven de beide verenigingen onder eigen naam opereren. Op 1 april vestigt tevens de branchevereniging voor hoveniers VHG zich in het pand in Ede.

VBW-directeur Marco Maasse.

Coronalobby

Voor dit jaar noemde VBW een aantal speerpunten. Zo blijft de vereniging zich inzetten voor de ‘coronalobby’ om de winkels 100% open te krijgen en bestempeld te krijgen als essentiële winkels. Daarnaast wil zij groeien in ledenaantal (momenteel zijn er circa 1000 leden) en is VBW van plan om elk lid jaarlijks één keer te bezoeken. ‘De afgelopen maanden is dit natuurlijk door corona niet altijd mogelijk geweest, maar we gaan voorzichtig weer wat meer op pad’, lichtte Marco toe. Ook betere kwaliteit van het onderwijs via de Floral Education Centers, het Stap-programma en het verbeteren van het imago van de bloemist vindt de vereniging belangrijk. ‘We streven ernaar de klassen weer vol te krijgen met enthousiaste leerlingen die het mooie vak van bloemist willen leren.’ Ook duurzaamheid, het openhouden van de fysieke klok op veiling Rijnsburg en een betaalbaar (minimum)loon kwamen aan bod.

De ALV vond digitaal plaats. V.l.n.r.: Marco Maasse, John Thijert, Martin Groen en Jan Poels.

H-H-H

Mark Heemskerk van ADN lichtte de nieuwe campagne rondom De Groene Medicijnkast/Vitamine G(roen) toe. Health is de derde pijler onder de drie H’s die de bloemist kan communiceren, naast Happiness en Homeliving. ‘Wij zien de gezondheidswaarde van bloemen en planten als een nieuwe verkoopkans. Met De Groene Medicijnkast kan de bloemist zich positioneren als gezondheidsadviseur. Bloemen en planten zijn immers wetenschappelijk bewezen goed voor het geluk en welzijn van mensen.’

Aankomende zomer gaat de campagne als pilot in een aantal winkels van start en na goede resultaten zal deze op het digitale ondernemerscongres in september officieel worden gelanceerd.’

Nederlands Kampioenschap gaat door

In een wereld zonder corona had in september a.s. het grote ondernemerscongres van VBW in Veenendaal plaatsgevonden. Fysiek kan dit geen doorgang vinden, maar online wel. Marco bevestigde tevens dat het Nederlands Kampioenschap Bloemsierkunst doorgaat, maar kon nog niet zeggen op welke manier. ‘Het zijn ingewikkelde omstandigheden waarin we moeten opereren, maar het gaat zeker door ergens in de eerste twee weken van september; alleen weten we nog precies hoe. Dit maken we later bekend.’

Tekst en foto’s: Cornéline Lanooy

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties