Grootste daling consumentenvertrouwen ooit

Het consumentenvertrouwen is deze maand gedaald van -2 in maart naar -22 in april. Dat is de grootste daling ooit, meldt het CBS. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid zijn fors verslechterd als gevolg van de coronacrisis.

Met -22 ligt het consumentenvertrouwen in april ver onder het gemiddelde van -5 over de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumenten oordelen fors negatiever over de economie dan in maart. De deelindicator economisch klimaat gaat van -8 naar -31. Over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten nog nooit zo negatief geweest als deze maand. Het vorige dieptepunt werd bereikt in november 2011, tijdens de eurocrisis.

Koopbereidheid

Ook de koopbereidheid is fors verslechterd. De deelindicator gaat van 2 in maart naar -17 in april, de grootste daling ooit. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden verslechtert flink. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen veel ongunstiger dan in de voorgaande maand.

De verslechteringen van deze twee onderdelen van de koopbereidheid zijn ook de grootste ooit. Daarentegen is het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden positiever.

Werkloosheid

Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten. Ze waren veel negatiever over de toekomstige werkloosheid dan in maart. Ook hier was de verslechtering de grootste ooit.

Ongeveer 85% van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal toenemen, 8% voorziet een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee afgerond uit op -78. Het dieptepunt van de werkloosheidsverwachting was -88 in maart 1993.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties