Jos Vranken: Een kas vol bloemen is een Kodak-moment

    Sierteelt en toerisme kunnen meer aan elkaar hebben dan nu het geval is, denkt Jos Vranken. Als directeur van de stichting NBTC Holland Marketing probeert hij het toerisme in Nederland te stimuleren. „Voor liefhebbers van bloemen moet er ook buiten het Keukenhofseizoen wat te zien zijn.”

    Wat heeft sierteelt met toerisme te maken?
    „Toerisme lijkt ver af te staan van de sierteeltsector, maar er is een grote overlap. Een groot deel van het bezoek aan Nederland is te danken aan bewondering voor bloemen. De tulp is het levende symbool van die bewondering. Het is een nationaal symbool geworden. Dit speelt vooral in het voorjaar. Maar de liefde voor bloemen houdt niet op nadat Keukenhof is gesloten en de bollenvelden zijn uitgebloeid. Die is er altijd. Voor de toeristische sector is dit een kans, en wel om twee redenen. Het biedt de mogelijkheid om het seizoen te verlengen. En we kunnen de bezoekers ook op andere plekken van bloemen laten genieten. Dat is niet verkeerd, want het is best druk in Keukenhof.”

    En wat levert dit op voor de sierteelt?
    „Het moet natuurlijk voor beide iets brengen. Voor de sierteeltsector is het een levend uithangbord. Mensen die hier genieten van de bloemenpracht, in geuren en kleuren, zijn de beste promotie die je kunt hebben.”

    Het volledige interview met Jos Vranken is te lezen in het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 36 die vrijdag 7 september 2017 bij onze abonnees in de bus ligt. Klik hier om ook abonnee te worden.

    Jos Vranken

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties