Keuze voor retail pakt voor Herburg Roses fantastisch uit

    Het Ethiopische Herburg Roses gaat 100% van haar rozenproductie aan Dutch Flower Group (DFG) leveren. „Ik denk dat dit het begin is van hoe samenwerken met de retail er de komende decennia uit gaat zien. De retail gaat zich binden aan productiebedrijven”, zegt managing director Huub van der Burg.

    „Het gaat geweldig met Herburg Roses”, trapt Huub van der Burg (65) af op de nieuwe locatie op het Trade Parc Westland in Honselersdijk, in de nabijheid van de enige afnemer van Herburg Roses, DFG. Toen Huub en zoon Marco in 2006 in Ziway in Ethiopië startten, volgden moeilijke jaren. „Het telen van bloemen was een wereld van verschil met hoe we het in Nederland gewend waren. Door samenwerking met sterke partners als Sher, Olij, Royal FloraHolland en Horticoop is het toch gelukt”, vervolgt Huub. „De laatste jaren gaan fantastisch.” Nu is daar het contract met DFG.

    Geen last van de wereldwijde overproductie van roos?

    „Nee, daar merken we niets van. Jarenlang werd het Ziway-project afgeschilderd als een project dat te laag ligt, op 1.650 m hoogte. Daar kon je geen snee brood verdienen. De familie Barnhoorn heeft het echter met hun ervaring in Kenia heel goed gezien. Want in de loop der jaren is het wel gelukt. Waarom? Door de grootschaligheid van de bedrijven en de super-efficiënte wijze met afdelingen van 10 ha waarop Ziway is opgezet. Dat is uniek in de wereld. De bedrijven zijn daardoor optimaal te managen. Dat het met ons de afgelopen jaren fantastisch gaat komt doordat we vijf jaar geleden de keuze voor de retail maakten. We gingen voor afzet op de Engelse markt de samenwerking aan met JZ Flowers en bouwden dat uit. Wij hoeven ons alleen te focussen op de productie.”

    Nu levert Herburg Roses 100% aan DFG?

    „Ja, de bedoeling is dat we 100% via DFG afzetten. JZ Flowers, dat aan Aldi in Engeland levert, is leidend in afname. 70 tot 80% van onze rozen gaat naar JZ Flowers. Groeien zij dan nemen ze meer af. De rest van de rozen gaat naar andere bedrijven van DFG.”

    Dit artikel verder lezen?

    Nog geen abonnee?

    Direct registreren

    Uw voordelen

    • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
    • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
    • Toegang tot online besloten artikelen en data
    • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties