Vakblad voor de Bloemisterij Opinie Buy flowers not toiletpaper

    Buy flowers not toiletpaper

    0

    Muzikanten die voor ouderen spelen, zwoegende thuiswerkouders die plotseling leraar zijn. Telers die het kunnen opbrengen om in deze zware tijden hun bloemen aan te bieden aan verpleegkundigen. De Flowerboostchallenge. Mooi om te zien hoe creatief en sociaal we zijn en hoe we mee bewegen in een crisis.

    Een column van Mara Juckers, adviseur Opleiding & Ontwikkeling Kasgroeit

    Bij Kasgroeit ben ik elke dag bezig met het in beweging krijgen van bedrijven en werknemers. Helpen om hun bedrijf te professionaliseren door advies te geven over ontwikkeling, onder andere door trainingen. Verandering vind ik mooi. Maar dit is niet te bevatten, hier word zelfs ik wat wankel van. We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. Het zijn niet de sterksten die overleven maar degenen die zich het beste aanpassen aan hun omgeving. Jan Rotmans, Darwin, kunnen het allemaal zo mooi voorspellen. Maar hiertegen kunnen maar weinig ondernemers zich weren.

    Ik ben zelf geen ondernemer maar wel ondernemend aangelegd. Ik beweeg graag mee met de behoefte van ondernemers en speel daarop in. Maar wat blijft er nog van mijn werk over? Bedrijfsbezoeken zijn afgezegd, onze Cursusmarkt is uitgesteld. Nadat de stress wat is gedaald pas ook ik me weer aan mijn omgeving aan. Binnen ons team werken we online aan projecten via Teams. En we werken dus achter de schermen gewoon door aan onze projecten. We halen nieuw technisch talent binnen via het leerwerktraject ‘Sleutel aan je toekomst‘. En bedrijven helpen we op afstand met hun professionalisering. Op dit moment help ik ook veel bedrijven met aanvragen van subsidie op cursussen.

    En als ik begin met werken aan het project om nieuwe plannen te maken voor Kasgroeit 2021-2024 slaat toch de twijfel weer toe. Hoe moet onze dienstverlening eruit zien over drie jaar, waar hebben glastuinbouw ondernemers behoefte aan? Laten we beginnen met een trendanalyse. Daar ga je al.  Hoe ziet de wereld eruit na deze crisis? En waar ligt dan de behoefte op het gebied van arbeid en scholing? Alle theorieën over verandermanagement blijken opeens vooral theorieën. En de werkelijke praktijk ziet er even iets anders uit. En dat is nu juist ook weer de uitdaging in ons werk. Oké,  nuchter blijven, laten we hopen dat de wereld over een paar maanden grotendeels verder gaat zoals we hadden ingestoken.

    Niet iedereen beseft het belang van de sierteeltsector voor de Nederlandse economie. Vanuit Kasgroeit en Glastuinbouw Nederland ondersteunen we alle initiatieven, zoals ’Buy flowers not toiletpaper’, om iedereen meer bloemen te laten kopen. Een derde van de wereldwijde bloemen-en plantenhandel komt uit Nederland. Zo’n 150.000 mensen werken in deze sector. Dus als je ook wilt meehelpen, koop je bloemen, geen toiletpapier.

    Reageer op dit artikel

    avatar