Kwekerij Bert Schouten start zoektocht externe bedrijfsopvolger

    Nu Bert Schouten de pensioengerechtigde leeftijd nadert, hij is 63, heeft hij samen met Caroline een knoop doorgehakt. Met geen interesse van zoon- en dochterlief voor het bedrijf hebben ze vlak voor de Trade Fair besloten hun bedrijf te koop te zetten en op zoek te gaan naar externe opvolger. „Bewust moment om alles direct maar groots in de openbaarheid te gooien. We maken er geen geheim van en willen het zorgvuldig aanpakken. Het is immer uit luxe. We hebben altijd goed gedraaid, ook tijdens de afgelopen crisisjaren”, licht Schouten toe.

    Schouten is echt een pionier te noemen in de teelt van Aeschynanthus; hij heeft dus wel een en ander in de aanbieding.

    In de veredeling gestapt

    Mona Lisa is verreweg het ras dat Schouten het meeste teelt, een stevig plant waar veel vraag naar is. Echter, een vrij toegankelijk ras en een ras zonder gekruld blad. Toen Schouten op een ras met gekruld blad stuitte, is hij in 2001 in de veredeling gestapt.

    Met hun eerste veredelde ras, Twister, winnen ze in 2005 gelijk de publieksprijs potplanten op de Aalsmeer Market. Een enorme steun in de rug voor de ingeslagen weg. „De prijs heeft ons zo’n boost en energie gegeven om nog meer kruisingen uit te gaan voeren. Zo sterk zelfs dat we op een gegeven moment tegen de driehonderd kruisingen hadden. Te gek voor woorden, omdat het qua ruimte gewoon omzet kostte. Naast dat er steeds meer tijd in ging zitten. Toen hebben we de kunst van het veredelen geleerd: durven om rassen weg te gooien ook al weet je dat je daar ook missers mee maakt”, vertelt Schouten.

    Rasta, Fleurly Mona Lisa and Twister XL zijn nog enkele toppers uit de eigen koker. De eigen rassen van Schouten zijn kwekersrechtelijk beschermd in Europa en maken nu ongeveer 60% uit van de aantallen die hij vermarkt. Hij is inmiddels wel gestopt met kruisen van planten, omdat hij nog kan putten uit nieuwe veelbelovende rassen.

    Tripsvrij

    Zijn in eerste instantie bladvorm en bloem de belangrijkste selectiecriteria, daar is de tripsgevoeligheid bij gekomen. Op de een of andere manier vinden tripsen Mona Lisa geen aantrekkelijk ras. Andere rassen daarentegen wel. Deze zijn bij Schouten zo goed als uit het assortiment verdwenen. Een derde van zijn nog wel tripsgevoelige rassen teelt hij in dezelfde afdeling, waarin indien nodig selectief gespoten wordt tegen trips.

    Cyclamenmijt en incidenteel wolluis kunnen lastige plagen zijn, maar de laatste jaren ondervindt Schouten daar geen last van.

    Lipstick

    In 2012 vraagt een collega waarom Schouten zijn Aeschynanthus geen Lipstickplant noemt. De bloeiwijze lijkt immers op een omhooggedraaide lippenstift. Zo gezegd, zo gedaan. En het legt zijn afzet geen windeieren. „Aeschynanthus is moeilijk uit te spreken en dan ook vaak nog verkeerd. Lipstick is universeel. De betekenis kennen consumenten zowel in Engelstalige als niet-Engelstalige landen”, aldus Schouten.

    Dit geven ze ook ieder jaar Rob Verlinden mee. Schouten doet al jaren mee aan zijn tv-programma Rob’s grote tuinverbouwing. Ook komend jaar nu Royal FloraHolland daarin geen rol meer vervult.

    Op radar blijven

    Zeker met een nicheproduct vindt Schouten dat je continu op de radar moet blijven. Daarom neemt hij deel aan de Winter Fair, Seasonal Trade Fair en Trade Fair van FloraHolland. „Bij een nicheproduct speelt de aankoopprijs vaak een minder grote rol. De liefhebber schaft het toch wel aan. Daar zit echter ook wel weer een plafond aan: de plant moet immers wel tegen alle rest opboksen”, redeneert Schouten.

    De teler van de Lipstickplant is zich onder meer met Rob’s grote tuinverbouwing meer op de afzet in Nederland gaan richten, omdat hier meer potentie ligt dan menig collega van overtuigd is. Verder zijn Duitsland en Frankrijk belangrijke afzetlanden.

    80% wordt direct afgezet, 20% verschijnt voor de klok met als belangrijkste afzetkanalen tuincentra en cash&carry’s.

    Dankzij goed team

    Schouten heeft het nooit zo ver kunnen brengen zegt hijzelf als hij geen goed personeelsteam had gehad. Hij doet er dan ook alles aan om een goede bedrijfssfeer te creëeren.

     

    Lees vrijdag 1 december in de Bloemisterij hoe Bert Schouten samen met vrouw en personeel in 25 jaar het bedrijf hebben opgebouwd.

    Hieronder een eerder artikel in Vakblad hoe Bert Schouten in 2007 getroffen werd door een brand.

    kwekerij schouten

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties