Leden sceptisch over fulfilment RFH

    Omdat de inkomsten die ze via klokverkoop genereert naar verwachting afnemen, wil Royal FloraHolland (RFH) de komende vijf jaar producten en diensten ontwikkelen voor de toenemende directe handel en termijnhandel. Een van die diensten is fulfilment. Maar zitten alle kwekers daar wel op te wachten?

    Het verdienmodel van RFH is gebaseerd op daghandel via de klok. Het aandeel klokverkoop daalt echter. RFH werkt daarom aan een nieuwe logistieke strategie voor de komende vijf jaar, waarbij de veiling producten en diensten wil ontwikkelen in de directe handel en termijnhandel. Ze verbreedt haar scope van klok- naar fulfilmentlogistiek. Fulfilment is het proces dat zorgt voor de afhandeling van orders., zoals producten in voorraad nemen, het verlenen van aanvullende diensten zoals stickers plakken, omlabelen, orderpicking en uitleveren.

    Vorig jaar maart startte RFH in Rijnsburg met de pilot Leveren uit Voorraad. Aalsmeer en Naaldwijk volgden in september. Acht kwekers doen mee. ’Inmiddels staan er 25 kwekers in de rij die ook willen meedoen’, verklaarde RFH COO Yme Pasma recent in het Vakblad. Niet iedereen staat echter te springen. Andere kwekers blijven het bij voorkeur zelf doen of laten fulfilment aan een andere partij over.

    Hoge kosten
    Een van de argumenten die telers en telersverenigingen ervan weerhoudt om fulfilment door de veiling te omarmen zijn de vermeende kosten. Ze hebben niet de indruk dat fulfilment door de veiling goedkoper is dan fijndistributie in eigen beheer, door een transporteur of een specialistisch bedrijf.

    Zo was Zentoo zes jaar terug al in gesprek met RFH. De telersvereniging had het idee dat de veiling het voorraadbeheer efficiënter kon uitvoeren dan de chrysantentelers zelf. Dat bleek niet het geval. De tarieven vielen te hoog uit, Zentoo ging het zelf doen en huurde boxen op Aalsmeer en Naaldwijk.

    Dit artikel verder lezen?

    Nog geen abonnee?

    Direct registreren

    Uw voordelen

    • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
    • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
    • Toegang tot online besloten artikelen en data
    • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties