Lievelingsbloemcampagne stimuleert boekettenverkoop

    Van begin oktober tot en met half november 2016 was de vernieuwde campagne #Lievelingsbloem van Mooiwatbloemendoen.nl zichtbaar in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat de campagne een (licht) positief effect heeft gehad op de verkopen van boeketten.

    De vernieuwde campagne van Royal FloraHolland, Plantion, VBW en Greetz had als doel dat mensen bloemen vaker gaan overwegen als cadeau. Uit onderzoek blijkt nu dat de mediadruk hoog genoeg is geweest om een effect te kunnen realiseren. Van de ingezette uitingen zijn de tv-commercials het meest opgemerkt. Van de ondervraagden geeft 25% aan in de campagneperiode iets gelezen, gezien of gehoord te hebben over bloemen. De bekendheid (6%) van de term ‘Lievelingsbloem’ is nog laag. Van de ondervraagde consumenten die de campagne hebben gezien geeft 33% aan naar aanleiding hiervan bloemen gekocht te hebben. Van de groep die aangeeft de campagne gezien te hebben, geeft 15% van de consumenten aan voor iemand een lievelingsbloem gekocht te hebben.

    Inmiddels wordt alweer gewerkt aan de #Lievelingsbloemcampagne 2017, waarbij de conclusies en aanbevelingen van de campagneonderzoeken van 2016 worden meegenomen.

    Bronnen: campagnemeting Ipsos, Consumententracker Royal FloraHolland

    Onderzoek: DVJ Insights

    Foto: mooiwatbloemendoen.nl