Nieuwe promotiecampagne voor cyclaam

    De komende drie jaar wordt cyclaam actief gepromoot op verkooppunten, events en via de media. Telers gaven voldoende goedkeuring (90% zei ‘ja’) om collectieve promotie met inning via Royal FloraHolland te organiseren. Belangrijke boodschap voor de retailkanalen en de consument: gebruik cyclaam ook als ‘gardenplant’.

    De telers die hun stem afgelopen week uitbrachten vertegenwoordigden 70% van de omzet cyclaam bij Royal FloraHolland. Na het tellen van de stemmen bleek 90% vóór het promotieplan cyclaam te zijn. Dat is ruim boven de officiële drempel, 66,7% goedkeuring. Telers gaan drie jaar lang 0,25% van hun omzet cyclaam bij Royal FloraHolland afdragen voor promotie. De eerste inning zal in januari 2021 plaatsvinden en is over het laatste kwartaal van 2020. Jaarlijks zullen de telers naar schatting zo’n €50.000 voor promotie. Veredelaars leveren samen een jaarlijkse bijdrage van €10.000.

    Het promotieproject richt zich zowel op binnen- als buitengebruik van cyclaam. Omdat de aanvoer van deze bloeiende potplant zich steeds meer concentreert in het najaar, ligt daar de ‘activatiepiek’.

    Al eerder collectieve promotie voor cyclaam

    Collectieve promotie is niet nieuw voor cyclaam. Vanaf 1998 was hij onderdeel van een van de eerste productspecifieke promotieprojecten, ‘Boeiend Bloeiend’, en later een van de potplanten in het project ‘Verrassend Buiten’. Die projecten stimuleerden de afzet van garden cyclamen. Sterker, toen het laatstgenoemde project stopte, merkten telers vrij snel dat de vraag naar garden cyclaam afnam. Marktonderzoek leerde later dat tweederde van de consumenten niet weet dat cyclaam ook buiten prima gedijt. Extra motivatie om daar via een nieuwe campagne verandering in te brengen.

    Cyclaam staat onder druk

    De populariteit van cyclaam staat al een paar jaar onder druk. Productmanager Peter Rodenrijs van Royal FloraHolland, die jaarlijks 95% van de Nederlandse cyclamenproductie, zo’n 25 miljoen stuks, verhandelt, typeerde die situatie tijdens een webinar met enkele feiten. Zo neemt de directe verkoop cyclaam af, staat de potplant minder vaak in folders, dalen de omzet en aanvoer van cyclaam bij Royal FloraHolland, klagen supermarkten over teveel uitval en kiezen tuincentra liever voor groene planten in het schap. Cyclaam heeft het moeilijk, zei Rodenrijs, die toevoegde dat het product daarin niet uniek is. Ook bij andere ’traditionele’ bloeiende potplanten als potroos, potchrysant en kalanchoe staat de afzet onder druk. Uit ervaring weet de productmanager dat bij cyclaam de varkenscyclus op de bloeiende potplant van toepassing is. Ofwel, grillige aanvoerpatronen en middenprijzen. „Dit seizoen verloopt positiever dan vorig jaar met 10% minder aanvoer en een middenprijs die 13% hoger ligt. Die lijn moeten we vasthouden. De afzet van cyclaam heeft een impuls nodig.”

    Outdoor is populair

    Productmanager Rodenrijs liet zien dat zogenoemde outdoorproducten populair zijn. Van kalanchoe, campanula, dianthus en celosia steeg de veilingomzet als daar ‘garden’ op van toepassing was. Bij cyclaam daalt het aantal planten dat met zo’n kenmerk het afzetkanaal in gaat. Daarom krijgt buitengebruik van cyclamen de komende drie jaar extra aandacht in het promotieprogramma. Dat gaat via de toevoeging ‘garden’ omdat dit internationaal het best duidelijk maakt wat met de plant mogelijk is. Via Floricode zullen nieuwe VBN-nummers worden aangevraagd zodat de verkoop van de groep ‘cyclaam garden’ goed in de statistieken te volgen is. Het doel is om die groep binnen drie jaar te laten groeien tot 25% van de totale aanvoer cyclaam. Dat betekent een verdubbeling in drie jaar!

    Minstens de helft van het huidige sortiment mini’s en midi’s is volgens vakgenoten geschikt voor binnen en buiten; kunnen zon en regen verdragen en zelfs lichte nachtvorst overleven.

    Bij kalanchoe is momenteel 3% van de totale aanvoer ‘garden’. „Daar is de afgelopen 3 jaar via promotie hard aan gewerkt. Met name het afgelopen jaar merken we dat de vraag naar garden kalanchoe flink toeneemt,” zegt Paul Ras van Sense Marketing & More, dat de promotie van kalanchoe verzorgt.

    Formaliseren

    De aankomende periode wordt het promotieproject, een initiatief van Glastuinbouw Nederland en Royal FloraHolland, verder geformaliseerd. Het samenstellen van een promotiecommissie en het ontwikkelen van een huisstijl en een website zijn daar onderdeel van. Samenwerkingen met vakbladen, tv-programma’s en groothandelaren staan op de planning. Over aanhaken bij de najaarcampagne ‘Celebrate the seasons’ van Bloemenbureau Holland in 2021 en andere promotieprojecten wordt gesproken.

    Het genoemde webinar cyclaam dat Royal FloraHolland en Glastuinbouw Nederland 20 november 2020 organiseerden, is terug te kijken via deze link

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties