Bloem en Blad Leden VGB versterken focus op duurzaamheid

Leden VGB versterken focus op duurzaamheid

0

VGB en haar leden versterken de focus op duurzaamheid. Het is een van de belangrijke kerntaken van de groothandelsorganisatie, Duurzaamheid was daarom ook een van de belangrijke onderwerpen op de algemene ledenvergadering op 28 september. „We kunnen met de instemming van de leden versterkt doorgaan op de ingeslagen weg”, concludeerde directeur Matthijs Mesken na afloop van de bijeenkomst bij Anthura in Bleiswijk.

De nieuwe VGB 2.0, zoals Mesken deze presenteerde, heeft drie kerntaken: belangenbehartiging, antennefunctie en netwerkorganisatie. „Daarbij hebben we zeven thema’s benoemd, met arbeidszaken, duurzaamheid en promotie in de top-3. De visie die hieronder ligt werken we verder uit in samenwerking met de leden”, kondigde de op 1 augustus aangetreden directeur aan. „Want we gaan uit van de kracht van het collectief.”

    ‘In 2020 voor 90% duurzaam’

    Om het belang van het thema duurzaamheid te benadrukken nodigde VGB Koen Druijf en Elise Wieringa, werkzaam bij de VGB-leden Waterdrinker respectievelijk Royal Lemkes, uit om hun visie op duurzaamheid te presenteren. Samen met DFG en FleuraMetz streven zij ernaar om 90% van de producten in 2020 als duurzaam te kunnen leveren. Dat is de doelstelling, die door het FSI (Floriculture Sustainability Initiative) is neergezet.

    Om dit te bereiken werken de bedrijven onder andere intensief samen met kwekers. Inmiddels zijn er bij FSI zo’n vijftig bedrijven en organisaties aangesloten, waaronder ook VGB. Het duurzaamheidsniveau, dat kwekers en handelaren hierbij realiseren, is gebaseerd op een ‘certificatenmandje’. Hierin zijn officieel erkende labels opgenomen.

    „Duurzaamheidseisen verschillen per land, per afzetsegment en per herkomstgebied. Wij willen met FSI de internationaal betrouwbare standaard gaan voeren”, aldus Wieringa. „Is duurzaamheid een kwestie van willen of moeten?”, was een van de vragen. Volgens Druijf allebei. ”Soms willen bedrijven het, vanuit hun visie. Dan weer leggen retailers of overheden het op.”

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Voer alsjeblieft je bericht in!
    Please enter your name here