Hortipoint Omzet Nederlandse bloemist stijgt met 6%

    Omzet Nederlandse bloemist stijgt met 6%

    0

    In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de bloemist met 6%. Dat vertelt de commercieel manager van VBW Bram Rijkers deze week in de Bloemisterij. In het artikel gaan diverse sectorgenoten in op de belangrijke ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor bloemen en planten.

    Een van die ontwikkelingen is dat de positie van de bloemist in de afzet van bloemen en planten nog altijd sterk is. Enkele jaren geleden werd voorspeld dat de bloemist aan belang zou inboeten en dat supermarkten de boventoon zouden gaan voeren in de afzet van bloemen. Deze ontwikkeling heeft zich niet doorgezet.

    Het belangrijkste afzetkanaal voor bloemen in Nederland is nog altijd de detaillist met een aandeel van 50% in de consumptiewaarde (2018). De supermarkt heeft een aandeel van 17% in de afzet van bloemen. In volumes liggen deze percentages overigens anders (38% versus 30%).

    Groei online

    Het aandeel van de bloemist in de verkoop van planten is gestegen naar 27% van de consumptiewaarde van planten.

    Volgens Royal FloraHolland is het marktaandeel van de bloemist in 2019 stabiel tot licht toegenomen en stond dat van de supermarkt iets onder druk. Het aandeel online laat ook een groei zien.

    Bram Rijkers is commercieel manager bij de branchevereniging voor bloemisten VBW. „De bloemist is springlevend”, verklaart hij. Over de eerste vier maanden van dit jaar noteerde VBW een gemiddelde omzetstijging bij de Nederlandse bloemisten van bijna 6%. „Er lijkt een nieuwe kennismaking met het vak plaats te vinden. Steeds meer consumenten waarderen het vakmanschap en kopen bij voorkeur lokaal in. De afgelopen periode is ook gebleken dat bloemisten bovendien steeds beter aansluiten op online verkoop.”

    Wendbaar

    De bevindingen van VBW sluiten aan bij die van Daisy van Burik, teamleider communicatie en design bij Waterdrinker. „Waterdrinker heeft altijd geloofd in de detaillist, omdat we insteken op het productleiderschap in exclusieve producten. De bloemist is daar het juiste afzetkanaal daarvoor.(..)”

    Hier lees je in het digitale magazine van de Bloemisterij van deze week het volledige artikel over de belangrijkste ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor bloemen en planten.

    Arie-Frans Middelburg
    Arie-Frans Middelburg werkt sinds 2002 als redacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Hij schrijft onder meer over veilingen, logistiek en ontwikkelingen in de sierteelt in het buitenland.

    Reageer op dit artikel

    avatar