Bloem en Blad Nieuws Winkelier bindt strijd aan met agressie

Winkelier bindt strijd aan met agressie

0

Agressie op de winkelvloer is een veel voorkomend probleem. Vier op de tien winkeliers ervaren agressie en geweld op de winkelvloer. Dat concludeert Kantar in een onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland in de aanloop naar de Week van de Veiligheid, die vandaag, maandag 9 oktober, begint.

Bij het onderzoek, dat Kantar in opdracht van Detailhandel Nederland heeft uitgevoerd, is gevraagd welke momenten aanleiding kunnen geven voor agressie. De top 3 is daarbij:

de klacht van een ontevreden klant (36%), afhandeling van winkeldiefstal (34%) en als een product niet meer verkrijgbaar is (23%).

Opvallend is dat één op de twaalf winkeliers wel eens een situatie heeft meegemaakt dat een klant iets op social media heeft geplaatst over een vervelende situatie in de winkel. Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland: ‘Dit is een zorgwekkende trend. Steeds vaker krijgen we uit onze achterban signalen dat sociale media oorzaak zijn van agressie en onveiligheid. Dat kan gaan om vloggers in of om de winkel, mensen die verhaal komen halen, of een winkelier treiteren op sociale media. We adviseren winkeliers om hierover afspraken te maken in de huisregels van de winkel.’

Week van de Veiligheid

Het onderzoek is gedaan in aanloop naar de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor het voorbereiden van winkelmedewerkers op agressie en criminaliteit in aanloop naar de zogenaamde donkere dagen, de herfst en winterperiode waarin criminaliteit traditioneel stijgt. Het thema van de week is dan ook ‘Ben je voorbereid op criminaliteit?’

Uit de enquête blijkt dat één op de acht medewerkers grote onveiligheidsgevoelens heeft op de winkelvloer. Van Steeg: “Dat aantal vinden we nog veel te hoog. Gelukkig kunnen we veel doen om onze mensen voor te bereiden op onveilige situaties op de winkelvloer. We blijven dan ook investeren in training.’

Interactieve agressiemodule

Om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen heeft Detailhandel Nederland een interactieve agressiemodule ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Veiligheid & Justitie. Deze zal door minister van Veiligheid & Justitie Stef Blok worden gelanceerd tijdens de aftrap van de Week van de Veiligheid bij Albert Heijn-vestiging in Den Haag. Daar zal minister Blok ook een agressietraining bijwonen.

Bron: Detailhandel Nederland | Foto: Shutterstock

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar