Vakblad voor de Bloemisterij Het vak Pluktuintje zorgt voor extra omzet in de zomer

    Pluktuintje zorgt voor extra omzet in de zomer

    0

    Bloemist Léon Vermeulen ging op verzoek van de campagne ‘365 dagen bloemen’ aan de slag met het vertalen van het thema ‘bloemenfestival’ naar de praktijk. Een pluktuintje met zomerbloemen werd het resultaat. En extra omzet in de zomer.

     

    • Bloemist Léon Vermeulen deelt bloemen uit bij het pluktuintje voor zijn winkel in Numansdorp

    Léon Vermeulen van Dream Flowers in Numansdorp ziet tijdens de jaarlijkse braderie in het dorp veel mensen  langs zijn winkel lopen. Alleen, ze kopen niet. Nog niet. Toen marketeer Jacqueline Doornekamp van ‘365 dagen bloemen’ hem vroeg om het thema ‘bloemenfestival’ door te vertalen naar zijn winkel, is hij dat idee uit gaan werken. Foto’s met het ‘festivalgevoel’ op www. 365dagenbloemen.nl zette hij op Facebook. Ook is een A1-poster afgedrukt om het festival aan te kondigen.

    Pluktuintje

    Een brainstormsessie met zijn medewerkers leverde nog meer ideeën op. “We hebben onder meer festivalbandjes laten maken, een grasveldje aangelegd en een vip-area gemaakt.” De festivalsfeer kwam ook terug in een vierkantemeterpluktuin; een bak van pallets gevuld met zomerbloemen. Klanten konden voor een vast bedrag (€ 12,50) vijftien seizoensbloemen plukken. Van de duurdere bloemen – supersterren genoemd – mochten ze er maximaal drie plukken. Vermeulen: „Mensen vinden het idee van zelf plukken erg leuk; boven verwachting!. Ik zet de pluktuin nu elk weekend buiten. Juist in de wat rustigere zomerperiode geeft dat dynamiek en gezelligheid voor de deur. Je staat erbij, mensen zien dat je bezig bent. De mix van duurdere en goedkopere zorgt voor extra omzet. Wat me vooral opviel: bloemen voor een vast bedrag werkt. In hun beleving kunnen mensen veel echte seizoensbloemen plukken.”

    Zelf te organiseren

    Voor degenen die ook een bloemenfestival of zomerfeest willen organiseren, zijn er tips, foto’s en POS-materiaal  te vinden op www.365dagenbloemen.nl/acties. Marketeer Doornekamp tipt: deel een foto met hashtag #bloemenfestival of #365dagenbloemen!

    De campagne 365 dagen bloemen is een initiatief van 2.200 seizoensbloemenkwekers; bolbloemenassortiment, zomerbloemen en snij-, bes- en trekheesters i.s.m. Royal FloraHolland. Zij zorgen samen voor promotie.

     

    Hans Neefjes
    Hans Neefjes is sinds december 1999 werkzaam als vakredacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij.

    Reageer op dit artikel

    avatar