Repair Café denkt groot(s): weggooien is zonde

Koffiezetter kapot? Reparatie is vaak te ingewikkeld en duur. Daarom startte Martine Postma twaalf jaar geleden het eerste Repair Café, waar je samen met vrijwilligers een apparaat repareert. Inmiddels zijn er wereldwijd 2.200 Repair Cafés: ‘We besparen al veel CO2, maar het moet nog vele malen groter.’

Martine Postma (51) uit Amsterdam is bedenker van het Repair Café en oprichter van de Stichting Repair Café International. Als freelance journalist schreef ze vaak over duurzaamheid en milieu, en dan specifiek over afvalvermindering en het voorkomen van afval. Gaandeweg kreeg ze steeds meer de behoefte om zich daar actief voor in te zetten, om mensen te stimuleren om hun gedrag te veranderen en minder afval te produceren. 

Hoe kwam je op het idee van het Repair Café?

‘Er komt veel afval omdat we niet meer repareren. Dat doen we niet omdat nieuwe spullen overal toegankelijk zijn. Je kunt ze via internet bestellen, ze staan binnen 24 uur voor je deur en zijn vaak helemaal niet zo duur. Wij zijn dat normaal gaan vinden, maar het kost verschrikkelijk veel grondstoffen, materiaal, afval, energie, CO2-uitstoot. Ik denk dat steeds meer mensen zich er bewust van worden dat dat niet goed is.’

BLOEM & BLAD

Lees het volledige artikel in Bloem & Blad editie 9, de trendspecial Meer met minder, over circulair ondernemen. Heeft u een abonnement? Lees dan nu al het complete artikel en meer via mijnbloemenblad.nl.

Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.

Martine Postma van Repair Café. Foto: Martin Waalboer, Stichting Repair Café

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties