Retail én groothandel hebben goed tulpenseizoen gedraaid

    Het tulpenseizoen 2018/2019 kan als een van de beste ooit worden bijgeschreven, al geldt dat niet voor iedereen. Het geldt wel voor alle marktsegmenten. Het toekomstperspectief kent twee kanten: marktkansen en stijgende lasten.

    Het seizoen is mooi verlopen. Over het algemeen werden de tulpen vlot afgebroeid en de prijsvorming was stabieler. Iedereen kon weer wat verdienen”, oordeelt Joost Leeuwenburg van L&M over seizoen 2018/2019. Teler Arjan Rood van De Wit Bloembollen meldt dat het in het retailsegment een goed jaar is geweest. Dat geldt volgens Niels Jonker van Jonker Flowers & More ook voor de groothandel. „Nog net geen 8”, als hij het in een rapportcijfer moet uitdrukken.

    Gerekend vanaf augustus tot en met april kromp de totale aanvoer bij FloraHolland met 3% tot iets meer dan 1,5 miljard stelen. De totale markt wordt geschat op zo’n 2,4 miljard stelen. Bij de krimp van 3% steeg de middenprijs met bijna 10% tot 16,2 cent per steel en dat is historisch hoog. „Feestdagen vielen gunstig, weersomstandigheden waren goed en voor het retailsegment moest op de klok worden bijgekocht”, stelt Jonker vast. „En in tegenstelling tot in 2018 bleef de markt tot nu toe willig”, vult Leeuwenburg aan.

    Dit artikel verder lezen?

    Nog geen abonnee?

    Direct registreren

    Uw voordelen

    • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
    • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
    • Toegang tot online besloten artikelen en data
    • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties