Royal FloraHolland stelt aanpak Floriday bij

Royal FloraHolland wil samen met kwekers, kopers, softwareleveranciers Floriday verbeteren. Tevens richt de nieuwe aanpak van Floriday zich op ruimere handelsmogelijkheden, eenvoudig werken en het vergroten van voorspelbaarheid. Kwekers en kopers kunnen voorlopig blijven handelen via de Connect-EAB. Een einddatum voor 100% digitaal handelen via RFH is nog niet bekend.

Volgens André van der Linden, CIO Royal FloraHolland was de feedback van de achterban van de veiling op Floriday soms stevig.  „Maar we zien daarnaast dat er veel steun is voor digitalisering van de sector en het platform. Afgelopen jaar hebben we meer verlangd van de markt dan reëel bleek. Ook zelf waren we er niet voldoende klaar voor. De uitrol moet in een tempo en met de zorgvuldigheid die haalbaar is voor iedereen.”

Groot en klein

Van der Linden zegt dat RFH voortaan structureel wil luisteren naar de wensen en ideeën die er zijn. „Floriday moet een aantrekkelijk platform zijn voor álle kwekers en kopers, groot en klein. Zo is het altijd bedoeld. We stellen nu op basis van de feedback onze aanpak bij om de stap naar Floriday voor iedereen gemakkelijker te maken.”

Op basis van de feedback stelde de veiling een stappenplan op. RFH richt zich met betrokken partijen op vier aspecten: ruimere handelsmogelijkheden, eenvoudig werken, vergroten van voorspelbaarheid en intensievere samenwerking.

Met ruimere handelsmogelijkheden wil de veiling meer keuzes bieden en aansluiten bij de huidige manier van handelen. Ze gaat meer mogelijkheden en efficiency bieden. Bijvoorbeeld door wijzigingen in de inkooptip, ruimere contracten en afroepmogelijkheden mogelijk te maken.

Daarnaast wil RFH Floriday gebruiksvriendelijker maken,. Dit wil ze bijvoorbeeld doen door het aantal stappen te verminderen voor het aanmaken van een klokbrief, het inbouwen van een zoekfunctie voor kopers en makkelijker correcties kunnen doorvoeren.

Geen einddatum

Onder voorspelbaarheid verstaat RFH dat er meer transparantie komt over de ontwikkelingen die komen. Een interactieve roadmap moet inzichtelijk maken wat reeds is opgeleverd en wat in ontwikkeling is. Ook kunnen partijen wensen toevoegen en hierop stemmen.

Een einddatum voor de uitrol van Floriday wordt gesteld als het platform ver genoeg ontwikkeld is, de softwareleveranciers voldoende tijd hebben gehad de koppeling te realiseren en kwekers én kopers hier goed genoeg mee kunnen werken. Kwekers en kopers kunnen voorlopig gebruik blijven maken van de Connect-EAB om hun directe orders af te kunnen rekenen.

In februari werd de einddatum van 100% Digitaal opgeschort na feedback vanuit de markt op het platform Floriday en de invoering daarvan. De afgelopen weken is op advies van de Ledenraad in tientallen sessies met agenten, kwekers, kopers en softwareleveranciers opgehaald hoe RFH Floriday kan verbeteren. En is besproken welke functionaliteiten nodig zijn om met het platform te kunnen werken.

guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lagraauw
Lagraauw
2 jaren geleden

Rfh zou eens moeten gaan kijken wat transparantie is. Het is toch al jaren aan de gang dat Rfh op de verkeerde stoelen zit en niet meer weet wat hun belangrijkste taak is en dat is de kwekers vertegenwoordigen en hun belangenbehartiger zijn in plaats van hun eigen ego voorop te stellen.