Tientallen miljoenen verlies Royal FloraHolland in 2020

Royal FloraHolland verwacht dit jaar door de ongekende impact van corona een verlies te lijden van enkele tientallen miljoenen. Dat maakte financieel directeur David van Mechelen bekend op een presentatie van het jaarverslag over 2019 (waarin €5,6 miljoen winst is behaald). De continuïteit van de veiling komt niet in gevaar.

„We zullen in 2020 een groot verlies tegemoet zien en zullen gebruik moeten maken van onze kredietfaciliteit”, aldus David van Mechelen. De uitgangspositie van de veiling was voor de coronacrisis goed. Corona hakt er echter heel hard in bij de veiling. In periode 3 was de omzet via de veiling 350 tot 400 miljoen euro minder dan vorig jaar. Dit is 40% van de omzet die in 2019 in die periode werd gerealiseerd.

Om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten doet de veiling een beroep op het noodfonds en de NOW. Bovendien verlaagt ze kosten door geen gebruik te maken van externe diensten en uitzendkrachten. Ook zijn investeringen terug gebracht. Dit gaat onder meer om groot onderhoud aan gebouwen.

Extra geld lenen

De genomen maatregelen zijn niet voldoende om de gevolgen van de huidige derving van inkomsten en winstegevendheid op te vangen, verwachten, Van Mechelen en CEO Steven van Schilfgaarde. Op het moment van aanvang van de coronacrisis beschikte RFH over een volledig ongebruikt kredietfaciliteit van €195 miljoen. Daar zal ze dit jaar van gebruik moeten maken.

Riyal FloraHolland is daarnaast in gesprek met de huisbanken (Rabobank, ING en ABN Amro) voor extra kredietruimte. Van Mechelen: „We zullen dit jaar geen zwarte cijfers schrijven en daarom moeten we geld lenen.” Op deze wijze wordt voorzien in de continuïteit van Royal FloraHolland. De financieel directeur verzekert dat de tarieven voor kwekers en kopers dit jaar gelijk blijven.

Royal FloraHolland versnelt bovendien de invoering van de strategie. De investeringen in  100% digitaal via Floriday, landelijk veilen in 2021, nieuwe logistieke diensten en betaalmethoden gaan door. Eelde dient daar dit jaar al als showcase. In Eelde test de veiling nieuwe concepten voor dealmaking, nieuwe logistiek dienstverlening en veilmethoden. Van Schilfgaarde noemt versnelling van groot belang. „Om goed uit de crisis te komen focussen we op een versnelling van kostenbesparing en een versnelling van de implementatie van de strategie.”

Economische krimp

Het verkopen van een van de vestigingen is niet aan de orde, verzekerde Van Schilfgaarde. „We hebben een duidelijk strategie om bloemen en planten onder regie van RFH af te leveren waar kopers dat willen. Kopers zitten op verschillende locaties. Wij zullen altijd op de drie exportlocaties onze dienstverlening verrichten. Als we door het landelijk veilen effectiever en efficiënter omgaan met de logistieke processen en ruimtes dan geeft dat groeimogelijkheden aan andere bedrijven om activiteiten te ontwikkelen”

Over de langere termijn zegt Van Schilfgaarde:  „We prepareren ons op een situatie van economische krimp. De voorspellingen daarover lopen uiteen van -1% tot -10%. Als heel Europa met een grote economische crisis te maken krijgt dan krijgen we te maken met vraaguitval. Er is altijd een correlatie tussen de afzet van bloemen en planten en economische groei.”

De CEO verwacht geen grote verschuiving van de wijze waarop consumenten bloemen en planten kopen. Marktaandelen van retail en detailhandel gaan niet veel veranderen. „Het is wel zo dat e-commerce versnelt en dat de directe verkoop toeneemt. De afname van de klokverkoop vindt versneld plaats. Dat is ook een van de redenen dat we de ontwikkeling van logistieke dienstverlening voor het directe kanaal versnellen.”

Winst van €5,6 miljoen

Uit het gepresenteerde verslag van 2019 blijft dat Royal FloraHolland dat jaar 12,3 miljard producten verhandelde, een stijging van 1,5%. De omzet is met 3,1% gegroeid tot € 4,8 miljard (2018: € 4,6 miljard). De stijging komt van zowel snijbloemen (+3,0%), kamerplanten (+3,4%) als tuinplanten (+2,6%). De hogere omzet komt door hogere volumes en gemiddeld hogere prijzen. De opbrengsten bleven met € 368 miljoen gelijk aan 2018.De winst bedroeg €5,6 miljoen en dit komt met name door lagere bedrijfslasten.

In 2019 was net als in de vorige jaren een verdere verschuiving te zien van verkoop via de klok naar directe verkoop tussen kweker en klant. De klok nam in 2019 40,7% (2018: 42,3%) van de totale omzet voor zijn rekening en via de directe stromen werd 59,1% (2018: 57,7%) afgezet.

 

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties