Royal FloraHolland wil beeldveilen op veiling Eelde

Royal FloraHolland heeft de intentie om de modernste veil- en verkooptechnieken en een nieuwe manier van logistieke afhandeling toe te passen op zijn veillocatie in Eelde. Dit houdt onder meer in dat de veiling Eelde aansluit op Floriday en beeldveilen, klokvoorverkoop en kopen op afstand invoert. De klant-/kweker-commissie vindt de stap om ineens naar beeldveilen te gaan een risico voor de beleving rond de klok op Eelde.

Eelde moet een toekomstvast veil- en logistiek centrum voor Noord-Nederland en het Noordwesten van Duitsland worden. Zo luidt de intentie van Royal FloraHolland. De locatie Eelde kan momenteel niet beschikken over een aantal functionaliteiten die op andere locaties wel beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld het door kwekers meegeven van minimumprijzen en klokvoorverkoop. Telers spraken hier recent hun ergernis over uit in het Vakblad voor de Bloemisterij. Dat lees je hier.

Floriday als basis

RFH kiest er niet voor om Eelde aan te sluiten op de bestaande, verouderde systemen. Volgens de veiling zijn er veel betere en toekomstvaste manieren voorhanden. Het plan van RFH bevat investeringen in zowel het veilen, klokvoorverkoop, de logistieke afhandeling en de onderliggende IT systemen. Floriday vormt de basisinfrastructuur voor het plan.

Hierdoor worden ook andere vormen van dealmaking op termijn gefaciliteerd. Bijvoorbeeld door de ontkoppeling van de logistieke dienstverlening en het veilsysteem (klok). Dit betekent dat de distributie en aflevering gaat geschieden op basis van fulfilment. Fulfilment houdt in dat kwekers een voorraad van hun producten op de veiling in Eelde aanhouden waaruit veilingmedewerkers orders van klanten klaarmaken. Tevens worden beeldveilen, klokvoorverkoop en kopen op afstand (KOA) geïmplementeerd.

Toekomstbestendig

Eelde wordt daarmee de eerste locatie van Royal FloraHolland waar nieuwe concepten van ‘dealmaking’ en logistiek breed worden ingevoerd. Volgens de veiling geeft deze manier van werken mogelijkheden tot groei van logistieke diensten en biedt het kansen om op meer momenten te gaan leveren aan kopers. RFH noemt de stap toekomstbestendig, want ook nieuw te ontwikkelen diensten, zoals de toekomstige landelijke klok en de webbased klok worden hiermee gemakkelijk toegankelijk.

CEO Steven van Schilfgaarde stelde eerder dit jaar in het Vakblad voor de Bloemisterij dat Royal FloraHolland ambitieuze plannen heeft met de veiling in Eelde. „We willen van Eelde een toekomstgerichte propositie maken.” Van Schilfgaarde noemde de plannen een fundamentele stap voor Eelde. „Ja, het is positief nieuws. Het zou zonde zijn als Eelde zou verdwijnen. Eelde heeft een belangrijke positie in Noord-Nederland en het Noordwesten van Duitsland. Waarom zouden wij dat opgeven?” Hier lees je daar meer over.

Risico voor de beleving

Afgelopen dinsdagavond was er een bijeenkomst in Eelde met de klant-/kwekercommissie, waarin RFH de voorgenomen koers met betrekking tot locatie Eelde deelde.

Momenteel vindt een impactanalyse plaats van de voorgenomen nieuwe werkwijze op Eelde. In geval van een positief besluit zou de nieuwe werkwijze al medio 2020 in Eelde ingevoerd kunnen worden. Aan het eind van 2019 moet dit duidelijk zijn.

De overstap naar het beeldveilen betekent dat er een eind komt aan het fysiek veilen op Eelde. Bovendien is de vraag wat fulfilment betekent voor de locatie in Eelde. Wordt de veiling in Noord-Drenthe een voorraadschuur – een hub van de exportvestigingen – of kan er daadwerkelijk nog ingekocht gaan worden op de veiling in Eelde.

De klant-/kweker-commissie heeft tijdens het overleg aangegeven dat de stap om ineens naar beeldveilen te gaan een risico vormt voor de beleving rond de klok op Eelde. Met de commissie is afgesproken dat gezamenlijk wordt bekeken hoe het Royal FloraHolland-plan voor Eelde het beste uitgevoerd kan worden. Daarbij zullen scenario’s zoals actuelere foto’s, gebruik van live-beelden, schouwondersteuning voor het veilen en andere vormen van het fysiek tonen van producten door RFH worden overwogen.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties