Ruime meerderheid voor drie promotieplannen 2022-2024


Telers van kalanchoe, anthurium en potorchidee hebben ingestemd met de voortgang van de promotiecampagnes voor hun product. De nieuwe collectieve promotieplannen voor 2022-2024 kregen ruime goedkeuring.

Tijdens de landelijke Kalanchoëdag op 17 november bleek dat 99% instemt met het promotieplan 2022-2024 (en afdracht van 0,2% over de RFH-veilingomzet). Twaalf van veertien Nederlandse kalanchoëtelers waren aanwezig op de bijeenkomst bij FloriWorld in Aalsmeer. Zij vertegenwoordigden 91 van de omzetwaarde die deze potplant heeft bij Royal FloraHolland. Op de productdag was online marketing het thema. Conclusie, ook van marketeer Stephan Stegeman die daar sprak: pak die complexe marketingklus collectief op. En dat doen de kalanchoëtelers sinds 2000. Samen met buitenlandse collega’s die via RFH afzetten. Dat zijn er momenteel 4.

Duurzaamheid als extra item

Woensdag 24 november stemden de telers van pot- en snijanthurium over de promotiecampagne van 1 januari 2022 t/m 31 december 2024. Deze online stemming resulteerde in 81% vóór. De stemwaarde was 78% van de omzet pot – en snijanthurium bij Royal FloraHolland. De telers van potanthurium blijven 0,185% over hun omzet bij die veiling betalen voor de promotie. Het percentage voor de snijanthuriumtelers is ook hetzelfde als in de voorgaande campagne: 0,35%.

Nederland, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk blijven de focuslanden in de online- en offlinepromotie voor anthurium. Een nieuw onderdeel is dat er meer bekendheid gegeven wordt aan de duurzame teelt en eigenschap van anthuriums.

Fulltime ambassadeur

Ter bevordering van het merkbeeld van anthuriums hebben de kwekers en veredelaars van de pot- en snijanthurium sinds 2016 de promotieactiviteiten gebundeld. Sindsdien was Claudia Broch fulltime anthuriumambassadeur om alle activiteiten te coördineren en uit te voeren. Zij is vanaf januari 2022 ambassadeur voor de productgroep potorchidee. Over haar opvolging kan binnenkort iets gemeld worden.

Potorchidee gaat ‘opprijzen’

De collectieve promotie voor potorchidee gaat eveneens door de komende drie jaar. Afgerond 95% van de uitgebrachte stemmen is vóór, bleek donderdagmiddag 25 november. De telers die stemden vertegenwoordigden 74% van de omzet potorchidee bij Royal FloraHolland. Potorchidee is met ruim 450 miljoen jaaromzet, de grootste potplant bij de veiling. Die omzet gaat dit jaar waarschijnlijk (weer) richting 500 miljoen, want de middenprijzen zijn goed, bij een licht afgenomen aanvoer.

Ambassadeur Claudia Broch onthulde de nieuwe ‘boodschap’ als kapstok voor de komende promotiejaren: ”Orchidee, de pure vorm van geluk”. Per doelgroep en afzetland (kernlanden zijn Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland) kan die boodschap op maat gemaakt worden.

Orchidee Nederland stopt het bijeengebrachte geld niet alleen in promotie. Ook shopperactivatie, ketencommunicatie en het geven van cursussen over trademarketing of duurzaam telen worden via het budget gefaciliteerd. Aanvoerders betalen 0,125% over de omzet potorchidee bij RFH:een verhoging van de heffing met 0,025% tov vorige periode. Arnold Hordijk sprak namens Orchidee NL de wens uit om als gewasgroep samen te werken aan het ‘opprijzen’ van de potorchidee. „Als individu ben je steeds vaker te klein om zaken goed op te pakken.”

Sinds 2012 is de organisatie van de productspecifieke promotie van potorchidee ondergebracht bij Orchidee Nederland. De afgelopen maanden zijn de betalende kwekers op via klankbordgroepen en kantinebijeenkomsten betrokken geweest bij het finetunen van het nieuwe plan.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties