Schouten wil af van EU-subsidie voor algemene afzetbevordering

    Landbouwminister Carola Schouten wil af van Europese subsidies voor algemene afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten, waaronder ook bloemen en planten vallen. In de onderhandelingen over het nieuwe Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB) van de Europese Unie (EU) zal zij pleiten voor afschaffing van de EU-promotieregeling voor algemene afzetbevordering, zo schrijft de bewindsvrouw in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP).

    Het Kamerlid ontdekte dat de campagne ter bevordering van brood (’Brood een goed verhaal’) en de website www.brood.net deels wordt gefinancierd door de EU. Ze wilde van Schouten weten waaruit blijkt dat de broodsector niet in staat zou zijn haar campagnes zelf te voeren.

    De minister antwoordt dat zij de broodsector prima in staat acht zelf haar campagnes te voeren, maar wijst erop dat de EU-promotieregeling nu eenmaal open staat voor organisaties in alle (landbouw)sectoren, waardoor ook de broodsector aanspraak kan maken op steun en daarvoor een rechtstreekse aanvraag kan indienen bij de Europese Commissie zonder tussenkomst van de betreffende EU-lidstaat.

    Verantwoordelijkheid van sector zelf
    Schouten vindt dat algemene afzetbevordering een verantwoordelijkheid is van sectoren zelf. „Ik ben geen voorstander van medefinanciering daarvan door de EU via de EU-promotieregeling. Nederland heeft destijds ook tegen gestemd.” De minister zegt wél in te zetten op „bewustwording bij consumenten van de noodzaak om gezond en duurzaam geproduceerd voedsel te kopen, onder andere door gerichte promotie daarvan , zoals bijvoorbeeld gebeurt in het kader van de EU-schoolregeling”.

    In 2014 laaide de discussie over EU-cofinanciering van promotiecampagnes ook op. Toenmalig landbouwstaatssecretaris Sharon Dijksma bleek eveneens geen voorstander te zijn van EU-regelingen voor algemene afzetbevordering van landbouwproducten. „De EU-promotieregeling moet gaan om producten met een plus, oftewel producten die boven de wettelijke eisen uitgaan”, liet zij de Kamer destijds weten.

    Orchidee en Poinsettia
    In Nederland ontving Bloemenbureau Holland (BBH) voor de meerjarige promotiecampagne Lievelingsbloem – gericht op Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – een EU-subsidie van €4 miljoen. Ook sommige FPC’s van Royal FloraHolland krijgen steun uit Brussel voor promotiecampagnes. Dat is bijvoorbeeld het geval bij orchidee en Poinsettia.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties