Hortensia ook komende drie jaar gepromoot

    De collectieve promotiecampagne voor kamer- en tuinhortensia’s wordt de komende drie jaar geprolongeerd. Kwekers met in totaal 82% van de omzet via Royal FloraHolland hebben hiermee ingestemd. Dit is ruim meer dan de twee derde meerderheid die nodig was voor aanname van de campagne.

    Met dit besluit gaan nu alle hortensiakwekers 0,2% bijdragen over hun gerealiseerde omzet via Royal FloraHolland. Dat komt ongeveer neer op een jaarlijks budget van € 100.000. Het totale jaarlijkse budget voor de campagne bedraagt echter zo’n € 125.000, omdat ook Plantion en plantenleveranciers bijdragen.

    Focus Nederland en Duitsland

    De focus van de promotiecampagne om meer consumenten vaker een pothortensia te laten komen, ligt wederom op Nederland en Duitsland. In mindere mate is het vizier gericht op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Waar mogelijk worden koppelingen gezocht met promotiecampagnes gericht op Oost-Europa en Scandinavië.

    De consument staat dus centraal. Tuincentra (inclusief bouwmarkten met specifieke plantenafdelingen), bloemisten en online verkooppunten blijven doelgroepen, maar in veel mindere mate.

    Boodschappen

    De boodschap waar bij kamerhortensia de nadruk op wordt gelegd is dat kamerhortensia bijdraagt aan een gezondere leefomgeving, leuk is om cadeau te geven, bijdraagt aan kleur en een warm gevoel in huis en past bij de nieuwste interieurtrends.

    De boodschap waar bij tuinhortensia de nadruk op wordt gelegd is dat met tuinhortensia de zomer niet beter bloeiend is te beginnen, te genieten valt van een kleurrijke tuin, terras of balkon en dat tuinhortensia past bij de nieuwste tuintrends.

    Beide boodschappen worden op een stoere manier neergezet. Dat slaat aan is afgelopen jaren gebleken. Ook zal er aangesloten worden bij andere campagnes zoals de Hortensiaweek waarbij alle soorten hortensia’s voor het voetlicht worden gebracht en de outdoorcampagne van Royal FloraHolland waarbij de huidige insteek aankleding van de voordeur is.

    Timing

    De campagne gericht op de consument ligt voor kamerhortensia’s vooral op eind januari tot juni en voor tuinhortensia’s van begin april tot september. Diverse kwekers zien voor kamerhortensia graag een iets eerdere start en langer doorgaan van de campagne. De promotiecommissie is tot deze focus gekomen rekening houdend met budget en behoefte kwekers. Ze reageert echter dat de perioden niet met een schaar worden geknipt en dat gedurende het seizoen langzaam de aandacht verschuift van kamer- naar tuinhortensia’s.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties