’Supermarkten moeten hun best doen om aandeel te handhaven’

    Uit de cijfers van Royal FloraHolland blijkt dat de omzet bij de retail de laatste jaren stabiel of licht dalende is. Exporteurs en telers geloven dat er zeker nog kansen liggen bij dit kanaal, mits er meer samengewerkt wordt in de keten.

    In Nederland werd in 2018 17% van de bloemen via het supermarktkanaal afgezet. Twee jaar terug lag dat aandeel een procentje hoger. Ook bij de planten is het aandeel met 10% stabiel, zo blijkt uit de consumententracker van Royal FloraHolland.

    Uit de cijfers blijkt dat er in Engeland meer verschuivingen zijn opgetreden. In 2018 werd er in Engeland 40% van de bloemen afgezet bij de supermarkten (tegen 47% in 2016). Vooral het aandeel online heeft marktaandeel afgesnoept. Dat is ook bij de planten het geval.

    Erik van der Meijs van Royal FloraHolland concludeert dat supermarkten de afgelopen jaren niet hebben kunnen profiteren van de marktgroei. „Supermarkten moeten hun best doen om hun marktaandeel binnen de totale bloemenverkopen te handhaven”, zegt hij.

    Exporteurs geven aan dat er groeikansen liggen. De categorie is in veel landen niet volwassen, zeker in vergelijking tot het supermarktschap in Engeland. „Hoe goed zo’n categorie draait, is afhankelijk van de houding en aandacht van de retailer. Met klanten die samenwerken kan je het schap zo optimaal invullen. Met partijen die alleen aandacht hebben voor de prijs, is het lastig iets op te bouwen”, zegt Ruud Knorr, director Retail & Plants bij Dutch Flower Group.

    Lees hier het volledige artikel (met inlog).

    Meer lezen over de marktaandelen, kansen en bedreigingen voor de retail? Lees het in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 17. Dit kan ook digitaal (wel inlog vereist).

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties