Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends ’Telers moeten meer appelleren aan geluk’

    ’Telers moeten meer appelleren aan geluk’

    0

    Geluk is in een betekeniseconomie het grootste goed. Met dat thema wordt volgens Miranda van Kester van Mirakuleus nu nog te weinig gedaan in de sierteeltsector. „Telers zitten vooral op kwaliteit, maar we zouden meer moeten appelleren aan geluk”

    Miranda van Kester was een van de sprekers tijdens het Exclusive Flower Dinner van Sion op maandag 12 juni. Zij vertelde over de betekeniseconomie waarin wij nu leven. Bedrijven willen vandaag de dag meer betekenisvol  zijn. Ging het bij de marketing vroeger vooral om het verkopen van een product, nu draait het veel meer om verbindingen zoeken en een bijdrage leveren aan de maatschappij.

    Volgens Van Kester heeft wereldwijd onderzoek uitgewezen dat 74% van de merken momenteel niet betekenisvol zijn. „Maar betekenisvolle merken doen het 206% beter”, hield zij de bezoekers voor. En dan gaat het om een persoonlijke of maatschappelijke betekenis, waar je dus als merk echt een bijdrage levert aan de wereld en het persoonlijke leven van je consument. Succesvolle voorbeelden zijn Tony Chocolony en Dove. Tony is opgezet om de slavernij de wereld uit te helpen en is nu de grootste cacaoproducent in Nederland. Dove staat voor ‘real beauty’ en zet zich in voor een positiever zelfbeeld onder vrouwen.

    Van Kester signaleert dat bloemen- en plantentelers nog weinig met dergelijke thema’s bezig zijn. „Nu zitten telers vooral op de kwaliteit, maar daar hebben consumenten niet zo veel mee. We moeten meer gaan appelleren aan thema’s zoals geluk en welzijn. Daarvoor hebben we een prachtig product in handen.”

    De presentatie van Silke Tijkotte van Let it Grow sloot hier naadloos op aan. Dit platform wil de wereld gelukkiger en gezonder maken mét bloemen en planten. Het is volgens Tijkotte tijd dat de consument de waarde van groen kent. Let It Grow verzamelt kennis en doet onderzoek naar het effect van groen. Daarnaast willen zij bij consumenten de vraag aanjagen. Zij doen dit via de online kanalen maar ze hebben bijvoorbeeld ook een festival georganiseerd,waar in een paar uur tijd voor 60.000 euro aan bloemen en planten werd verkocht. Daarnaast wil het platform het aanbod stimuleren en omarmt nieuwe initiatieven met hun incubatieprogramma.

    Reageer op dit artikel

    avatar