Bloem en Blad Ondernemerschap Trends 2018: verleiden, verbinden en luxe

Trends 2018: verleiden, verbinden en luxe

0

Tijd is volgens trendanalist Sandra Könings het grootste bezit. Deze T van Time liep dan ook als een rode draad door haar trendlezing heen, die zij  aan de sector presenteerde. In 2018 draait het om verleiden, verbinding zoeken en luxe. Goud bereikt volgend jaar het hoogtepunt.

Er is volgend jaar meer dreiging (Threat) en er gaan nog meer zaken instorten en omvallen. Wat betreft bloemwerk uit zich dit bijvoorbeeld in boeketten die schuin in de vaas staan, in plaats van rechtop. Het jaar 2018 staat volgens Könings, al is het nog pril, ook in het teken van opbouwen. Dit zie je terug in het gestapelde vormen.

In 2018 willen consumenten  meer verleid worden, met bijvoorbeeld sex of kunst (Tempation Time). Je moet de consument prikkelen en dat doe je met extremere materialen. Dierlijke printen, vlekken en rouches horen ook bij deze trend. Bloemen zoals celosia en anthurium matchen hier goed bij.

Mensen voelen zich eenzaam en zoeken verbinding. De producten zullen dus weer wat humaner moeten worden. Alles draait om aandacht. Woorden zoals ‘Together’ kunnen goed toegepast worden op concepten. Zachte materialen zoals vilt en wol passen goed bij deze stroming; net zoals ronde vormen.

Daarnaast wordt de luxe groter volgend jaar. Volgens Könings bereikt goud het hoogtepunt. „Investeer dus deze kerst in goud”, adviseerde zij. Er is een groep die niet spaart, maar graag geld uitgeeft en daar kan de sector op inspelen door gebruik te maken van fluweel, parels, en ander luxe. Het leven wordt gevierd (Tipsy); dat gaan we ook terugzien in het gebruik van meer glas, drankflessen en karaffen . Met name kristal, geslepen en luxe glas zijn in opmars; veel in whiskey- en cognackleuren.

Cindy van der Zwet
Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

Reageer op dit artikel

avatar