De Boomkwekerij Markt Van Schilfgaarde: ’Ik geloof heilig in de klok’

    Van Schilfgaarde: ’Ik geloof heilig in de klok’

    1

    „Royal FloraHolland is uniek in de wereld en dat wil ik behouden. Om dat te bewerkstelligen, wil ik vooroplopen in de digitalisering. Maar tegelijkertijd wil ik zeker geen afscheid nemen van het traditionele veilproces. Ik geloof heilig in de klok. Die is van essentieel belang bij de prijsvorming.” Dat zegt CEO Steven van Schilfgaarde deze week in het managementvakblad Scope.

    De veilingtopman reageert daarmee op uitspraken die zijn voorganger Lucas Vos vorig jaar in het Financieele Dagblad heeft gedaan en waarin hij zei dat als de bloemensector niet binnen vijf jaar transformeert, ze een V&D-achtige toekomst tegemoet gaat. Van Schilfgaarde zegt hierover in Scope: „Dat zijn niet mijn woorden en ik weet ook niet wat Lucas in welke context precies heeft gezegd. Ik deel dit statement niet. V&D is niet te vergelijken met onze sector. V&D was een van de vele winkelketens in Nederland, wij zijn een wereldspeler, een fundamenteel ankerpunt waar in Nederland 150.000 mensen bij betrokken zijn.”

    In het interview noemt Van Schilfgaarde de digitalisering van Royal FloraHolland van cruciaal belang. „We willen binnen de sierteelt in de aanvoerlogistiek tussen kwekers en hun klanten de beste dienstverlener zijn en daarvoor ontwikkelen we een uitgebreid ecosysteem op basis van onze digitale marktplaats Floriday.” Dat platform moet volgens hem een wereldwijd aanbodplatform worden voor de sierteelt.

    Booking.com
    Tegelijkertijd voorziet Van Schilfgaarde dat Floriday geen groot verdienmodel zal gaan opleveren. „In de B2B-markt is wat dat betreft minder te verdienen dan in de B2C-markt. Een aanbieder als booking.com heeft marges van boven de 15%. Met een B2B-platform haal je dat niet. De dynamiek is anders, de partijen kennen elkaar, hebben meerdere keren per dag interactie. Dat betekent dat we moeten investeren in aanvullende diensten om klanten aan ons te binden. Daarnaast moeten we vernieuwen waar we nu al goed in zijn, denk aan logistieke diensten”, aldus de veilingdirecteur in het interview in Scope.

    1
    Reageer op dit artikel

    avatar
    1 Comment threads
    0 Thread replies
    0 Followers
     
    Most reacted comment
    Hottest comment thread
    1 Comment authors
    henkbres Recent comment authors
    nieuwste oudste meest gestemd
    henkbres
    Gast
    henkbres

    eindelijk iemand die er verstand van heeft !!!!!! als de bloemist afhankelijk word van de zogenaamde groothandel die het goed voor heeft dan vallen we met bosjes om en de kwekers worden van alle kanten leeggezogen ! de BLOEMIST ZORGT VOOR EEN GOEDE PRIJS NIET DIE NIKSGEVERS VAN EEN GOOTHANDEL ! die kennen maar 1 ding: alles mooi voordoen en ondertussen de bloemst en kwekers een oor uit draaien CHAPPOOOOOOOO STEVEN ga zo door