Veel bezoekers zomerbloemententoonstelling

Vier dagen lang, van 29 augustus tot en met 1 september 2013, werd de 28e Nationale Zomerbloemententoonstelling gehouden in Naaldwijk, met als thema ‘Zomergloed’. Er kwamen bijna 21.000 bezoekers; de organisatie kijkt dan ook tevreden terug op een succesvol evenement.

Zoals vanouds vormden de inzendingen van zomerbloementelers de basis van de tentoonstelling. Nieuw was dat de organisatie de keuring voor het eerst in eigen beheer heeft uitgevoerd. Dit was mogelijk door een nieuw digitaal keuringssysteem. Het aantal inzendingen lag dit jaar op 438, ongeveer evenveel als vorig jaar. Verder genoot het publiek volop van de themaproducten: bessen, bottels, Phlox en grassen die overal in de kerk, maar ook in de kerktuin de sfeer van het thema goed naar voren brachten.

Vernieuwend samenwerken
Op 29 augustus was er het Zomerbloemenevent, dat als doel had de onderlinge samenwerking en begrip tussen telers, handel en bloemisten te vergroten en verbeteren. Mark Kolster van Naturals en Pim van den Akker van FlowerFactor hielden beiden een inleiding over het thema.

Kolster meldde onder meer dat het vanaf 2014 mogelijk is om met Naturals samen te werken. Het bedrijf introduceert een business- en financieringsmodel en deelnemers voor nieuwe vestigingen krijgen een tienjarig samenwerkingscontract. Van den Akker zoekt met FlowerFactor de samenwerking tussen telers, scholen, bloemisten en arrangeurs om het bloemenvak naar een hoger plan te tillen.

Zeepkist
Tijdens het event kregen zes telers de gelegenheid hun product te pitchen vanaf een zeepkist. Dit waren: Richard Kouwenhoven met snijhortensia, Liesbeth Schellekens met biologische grassen, Kees Dogge met bijzondere zomerbloemen, Jeroen Hoogenboom met Phlox, Peter van der Pol met biologische rozenbottels en Ramses Rozenberg met Viburnum.