Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends VGB wil sneller duidelijkheid digitale strategie FloraHolland

    VGB wil sneller duidelijkheid digitale strategie FloraHolland

    0

    ‘Willen wij als BV Nederland de wereldwijde draaischijf in de internationale bloemen- en plantenbranche blijven dan moeten we als handelaren en kwekers ons collectief hervinden. Dat vraagt ook om snelle duidelijkheid over de strategie bij de uitrol van het wereldhandelsplatform FloraMondo, die FloraHolland nu ontwikkelt’. Dat zei interim-voorzitter Lex Ebus van VGB tijdens de algemene ledenvergadering van FloraHolland op 1 juni.

    Lucas Vos, CEO Royal FloraHolland introduceerde Ebus, die als handelskweker ook lid is van de veilingorganisatie, omdat VGB als partner ook werkt aan een transitie. ‘Wij leggen onze focus op onze drie kerntaken: belangenbehartiging, antennefunctie en netwerkorganisatie. In die zin zijn we dé gesprekspartner van d FloraHolland, waarvan veel leden onze leveranciers zijn’, aldus Ebus als antwoord op een van de vragen van Vos in de dialoogsessie. ‘Dat moet ook leiden tot een nieuwe samenwerking’.

    De interim-voorzitter stelde op zijn beurt ook veel vragen, met name over het wereldhandelsplatform FloraMondo dat FloraHolland als belangrijkste onderdeel van haar Strategie 2020 neerzet. ‘Blijven we elkaar als spelers op een gelijk speelveld respectvol de bal toespelen, of wordt FloraMondo de ‘bol.com van de bloemen en planten’? Hoe gaat het betalingsverkeer gestalte krijgen? Wie krijgen toegang tot dat platform’ vroeg Ebus aan interviewer Vos namens de handel. VGB leden vertegenwoordigen ruim 65% van de omzet van FloraHolland.

    ‘Terecht ziet FloraHolland in digitalisering van de afzet veel kansen. Daarbij willen wij met al onze leden volwaardig met de veilingcoöperatie samenwerken om de sterke internationale positie vanuit Nederland bij de bloemen- en plantenafzet verder te ontwikkelen’, lichtte Ebus na afloop toe.

     

    Reageer op dit artikel

    avatar