‘Volg voorbeeld van onze buren’

In de Nederlandse tuincentra wordt het dit Paasweekeinde geen funshoppen, maar ‘runshoppen’. Tuinbranche Nederland wil terug naar ‘reguleren aan de deur’, zoals onze buurlanden doen.

‘Reguleren aan de deur’ betekent dat bedrijven aan de deur controleren hoeveel mensen er binnen zijn, en aan de hand hiervan bepalen hoeveel er nog naar binnen mogen. Dit betekent dat de huidige vier uur wachttijd bij winkelen op afspraak wordt geschrapt.

Tuincentrum bij onze oosterburen. Foto: Ron Barendse.

“In België werkt dit goed, net zoals het bij ons tot december goed heeft gewerkt,” aldus Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland. “Daarbij lost het nog een groot probleem op: de oplopende cijfers voor no-show. Dit betekent dat mensen wel een tijdslot reserveren, maar vervolgens toch niet komen.”

Cijfers no-show

Vooral bij grote, niet lokale tuincentra lopen de percentages voor no-show bij winkelen op afspraak op, tot wel 20%. Tegelijkertijd staan er steeds meer mensen zónder afspraak aan de deur. Van der Heide: “Klanten wegsturen doet iedere ondernemer ook gewoon pijn. Het is niet waarvoor wij op aarde zijn.”

Nog een voordeel van reguleren aan de deur is dat mensen direct duidelijk geïnformeerd kunnen worden. Bijvoorbeeld over de lengte van een tijdslot. “Nu denken veel mensen dat ze maar 10 minuten hebben. Terwijl de tijdsloten vaak voor minstens 30 minuten of een uur zijn.”

Cijfers Paasweekeinde

Van der Heide verwacht dat veel mensen dit Paasweekeinde ondanks het koelere weer toch de tuin in zullen gaan. “Het is voorjaar en alles spruit eruit. Maar drukker dan de laatste dagen gaat het niet worden in de tuincentra. Mensen komen immers alleen, kopen gericht, zijn snel weer buiten en er is een maximum per winkel. Volgende week weten we hoe de omzetcijfers voor dit Paasweekeinde echt zijn.”

Zie ook:

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties