Bloem en Blad Bloemen en planten Voortgang promotie Amaryllis krijgt nipte goedkeuring

Voortgang promotie Amaryllis krijgt nipte goedkeuring

0

De telers van snijamaryllis hebben nipt ingestemd met afdracht van 0,25% over hun omzet. Voor collectieve promotie van hun gewas met inning via de zogenoemde FPC-formule van Royal FloraHolland is 66,7% goedkeuring nodig. Uitslag van de stemronde was: 67,8% ‘voor’.

In totaal hebben 36 kwekers hun stem uitgebracht (van de in totaal 57 stemgerechtigden). Zij vertegenwoordigden een omzetaandeel van 78%. De telers van snijamaryllis werken al sinds 2013 samen aan collectieve productpromotie en dragen daarvoor sinds die tijd 0,25% van hun omzet bij Royal FloraHolland af. De nipte goedkeuring van de laatste stemronde (1,1% boven de vereiste tweederde meerderheid) kan Jill Berens van Royal FloraHolland nog niet verklaren. „Door omstandigheden hebben niet alle telers gestemd, waaronder een aantal grote bedrijven. Wellicht waren sommige telers het inhoudelijk niet eens met de promotieplannen voor de nieuwe periode 2019-2022. We zijn ieder geval blij dat de promotie door kan gaan. We zijn op de goede weg.”

Focus op bloemist en winterperiode

In opdracht van de FPC Amaryllis heeft de promotiecommissie van deze snijbloem onder begeleiding van Royal FloraHolland samen met het bureau Concept Factory het campagneplan opgesteld. ‘Amaryllis het hele seizoen (november-februari) in het bloemistenschap aanbieden is het hoofddoel’, zo luidt de boodschap van promotiecommissie. De promotiecommissie bouwt voort op de resultaten van de afgelopen drie jaar. De campagne ’Hello Amaryllis’ krijgt in de periode oktober 2019 tot eind 2022 de nieuwe naam ’Hello it’s me’

Deelname activatieprogramma BBH

Nieuw aspect is dat het geld dat de telers afdragen voor promotie, deels ingezet gaat worden in het activatieprogramma van Bloemenbureau Holland. De shopper-activatie zal naar verwachting de campagne versterken in het doel om consumenten meer en vaker amaryllis te laten kopen bij de bloemist.

De samenwerking met de campagne ‘365 dagen Bloemen’ is komende winter nog steeds van kracht. Deze campagne van telers van seizoensbloemen werd weliswaar onlangs afgestemd, maar duurt nog tot medio 2020. Wellicht langer, want telers van seizoensbloemen zijn deze week voor het eerst weer samengekomen om te praten over vervolgstappen op gebied van promotie.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel

avatar