Bloem en Blad Bloemen en planten Webshop Veiling Rhein-Maas vergroot aanbod in Herongen

Webshop Veiling Rhein-Maas vergroot aanbod in Herongen

0

Na ruim een half jaar proef te hebben gedraaid, is de webshop van Veiling Rhein-Maas begin dit jaar live gegaan. Door de webshop wordt het aanbod aan klanten van de veiling in Herongen uitgebreid.

Op IPM probeert Veiling Rhein-Maas kwekers deze week te enthousiasmeren voor de nieuwe webshop van de veiling. Niet alleen kwekers die al bloemen of planten via VRM afzetten, maar ook kwekers die nog niet via VRM leveren. De webshop van VRM is naast klok en klokservice (bemiddeling) een extra inkoopkanaal voor de handel. Een kanaal dat 24/7 benut kan worden. De klok draait maar een paar uur per dag.

Een belangrijk doel van de webshop is om het aanbod voor klanten te vergroten. Nu kopen veel klanten nog een deel buiten VRM om in. Door vergroting van het aanbod via de webshop is dit wellicht in de toekomst niet meer nodig. Klanten gaven bovendien aan dat ze de gelegenheid willen hebben om digitaal aan te kopen.

Doorkoppelen

Teammanager relatiebeheer Wolfgang Maas vertelt dat er aan het einde van de pilotfase  iedere dag transacties in de webshop plaatsvonden. „Nu is het een rustige periode in de bloemen- en plantenhandel, een goede tijd om te beginnen.” 300 klanten van VRM zijn aangesloten op de webshop. Zij kunnen de webshop in de toekomst doorkoppelen naar hun klanten. Er zijn 350 kwekers aangesloten op de webshop. Niet alleen aanvoerders van VRM.

 

De webshop kent 4 categorieën: planten, bloemen, arrangementen en gekoppelde websites. Via deze laatste categorie is onder andere FloraXchange gekoppeld aan de webshop van VRM. Telers die in FloraXchange werken kunnen een ‘schakelaar’ omzetten om ook aanbod in de webshop van VRM te plaatsen. Voorwaarde is wel dat ze in staat zijn om de bestelling ook daadwerkelijk af te leveren. Volgens directeur Cees Hoekstra, hebben veel kwekers die via FloraXchange actief zijn de schakelaar al omgezet.

Primula niet

Maas signaleert niet dat de verkoop via de webshop ten koste gaat van klokservices of de klok. Producten die in de webshop worden aangeboden zijn met name specialty’s, het is aanvullend. Het zijn producten die nu niet op de klok worden aangeboden, omdat het risico groot is dat ze op de klok te weinig opleveren. Directeur Cees Hoekstra noemt als voorbeeld een buxus met een doornsnee van een meter. „Kwekers in de regio zijn sterk in perkgoed en balkonplanten. Via de webshop kunnen ook kamerplanten en arrangementen aangeboden worden. Primula hoeft er niet bij te komen, die wordt hier heel veel geteeld. Het gaat om producten die onze klanten nu via andere kanalen inkopen. Nu kunnen ze alles bij ons kopen.”

Veiling Rhein-Maas realiseerde vorig jaar een omzet van €350 miljoen. €270 miljoen hiervan werd door de klok opgebracht. Klokservice was goed voor €80 miljoen. De webshop – systeem is van Florisoft – is onderdeel van klokservice. Hoekstra verwacht dat de webshop de omzet van klokservice om hoog brengt. Hij verwacht dat de webshop ook de omzet van de klok iets omhoog zal brengen.

Lees hier meer over Veiling Rhein-Maas.

 

Arie-Frans Middelburg
Arie-Frans Middelburg werkt sinds 2002 als redacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Hij schrijft onder meer over veilingen, logistiek en ontwikkelingen in de sierteelt in het buitenland.

Reageer op dit artikel

avatar