Winkeliers vrezen forse toename kosten door nieuwe betaalmogelijkheden

Winkeliers vrezen voor een stijging van de kosten voor het betalingsverkeer als nieuwe dienstverleners vanaf 2018 met nieuwe betaalmogelijkheden op de markt komen die voor een winkelier veel duurder zijn dan het huidige efficiënte pinnen.

De Payment Service Directive 2 (PSD2) geldt vanaf 2018 als de nieuwe Europese betaaldienstrichtlijn, ook in Nederland. Donderdag 15 november houdt de Commissie Financiën van de Tweede Kamer hierover een hoorzitting. Detailhandel Nederland zal hier haar zorgen uiten en waarschuwt voor toenemende prijzen voor de consument en een afname van de betrouwbaarheid.

Winkeliers ergeren zich al jaren aan onnodige vergoedingen en onredelijke eisen die vastzitten aan het gebruik van de creditcard. Door PSD2 wordt de deur opengezet voor nieuwe financiële dienstverleners die ook de creditcard als motor hanteren. Momenteel moeten winkeliers voor elke creditcardbetaling een vergoeding betalen die kan oplopen tot enkele procenten per aankoop. Deze tarieven liggen tot wel 20 keer hoger dan de tarieven van een pinbetaling. Het Nederlandse betalingsverkeer is het meest efficiënte betalingsverkeer van Europa en dat wil Detailhandel Nederland graag zo houden.

Digitale portemonnee

‘Wij vrezen voor een stijging in de kosten van het betalingsverkeer. Een logisch gevolg is dat deze kosten zullen worden doorberekend in de consumentenprijzen, want doorbelasten aan de gebruiker is straks onder PSD2 grotendeels verboden’, zegt Michel van Bommel, secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland.

‘In Nederland zien we nu nog relatief weinig creditcardbetalingen: 5,6 miljard euro omzet in 2016. Maar winkeliers vrezen dat de Apples, Googles, Facebooks en Paypals van deze wereld, al dan niet in digitale portemonnees en apps, verder in het zadel worden geholpen’, vervolgt van Bommel. ‘Dat zijn geen nieuwe betaalmiddelen, maar gewoon een dure creditcardtransactie in een nieuw jasje. Als we niet opletten, gaat door PSD2 de bewust efficiënt pinnende consument de tol betalen voor de onbewust inefficiënt betalende consument.’

‘Betaalgeneraal’

Volgens Detailhandel Nederland mag het niet zo zijn dat het in Nederland bereikte efficiencyniveau verloren gaat door deze nieuwe regelgeving. De organisatie roept om een toezicht houdende ‘betaalgeneraal’ die de gevolgen voor de Nederlandse consument nauwlettend in de gaten houdt en de efficiëntie, maar ook de veiligheid en betrouwbaarheid waarborgt. Detailhandel Nederland juicht innovatie van harte toe, maar niet ten koste van de winkeliers en de consument. ‘Een efficiënt, veilig en goedkoop betalingsverkeer draagt bij aan de koopkracht van de consument’, aldus de organisatie.

Bron: Detailhandel Nederland | Foto: Shutterstock.com

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties