Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Wout: de kamerboom die je least en slechts drie keer per jaar...

    Wout: de kamerboom die je least en slechts drie keer per jaar hoeft water te geven

    4

    Een oerdegelijke decoratieve groene boom voor in de woonkamer die je least voor €19 per maand. Dat lijkt veel geld, maar daar staat tegenover dat je er verder geen omkijken naar hebt, want je hoeft Wout  – zoals de boom heet – slechts drie keer per jaar water te geven en je krijgt een nieuwe als ’ie onverhoopt mocht doodgaan. Met dit concept hoopt potplantenkwekerij Bunnik Plants uit Bleiswijk een nieuwe markt aan te boren: de markt van de jonge hipster.

    „Wout is door een groep studenten bedacht”, vertelt Thomas Bunnik, mede-eigenaar van familiebedrijf Bunnik Plants. Het concept is drie weken geleden in de markt gezet. De verkoop van Wout – officiële naam: Pachira Aquitica oftewel waterkers – loopt volledig via internet, waarvoor een eigen website is opgezet.

    ’Wout redt zich wel’
    Bunnik is er razend enthousiast over. „Wout is een kamerboom. Wout is dik en heel sterk. Wout staat graag naast knappe mannen op de foto. Hij werkt goed voor bedrijven en verhoogt de productiviteit en gezondheid van werknemers. Kinderen kunnen erin hangen, Wout is niet te verwoesten. En Wout wordt op een ludieke manier gratis thuisbezorgd door een jonge knul die ’m drie, vier verdiepingen je pand in sjouwt, elke maandag tot en met zaterdag, tussen 16:00 en 22:00 uur. Wout komt compleet met pot en grind. Deze boom behoeft geen verzorging. Je kunt vier maanden op vakantie gaan, maar Wout redt zich wel doordat er zoveel kracht in die bast zit. Maar het leukste aan Wout is, dat je hem niet koopt – want wat heb je aan bezit? – maar je least ’m.” Overigens kun je Wout best kopen, maar dat kost je dan €399.

    Jonge hipsters
    Bunnik Plants voorziet dat zijn klantengroep de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. „Wij hebben een demografisch probleem. Met onze producten richten we ons voornamelijk op vrouwen van vijftig jaar en ouder. Het probleem is dat deze klantengroep niet meer zo lang leeft. Waarschijnlijk bestaat onze klantengroep over tien jaar uit jonge hipsters van tussen de twintig en dertig jaar. Onze klantengroep is dus dramatisch aan het veranderen”, aldus Bunnik.

    ’Grote vernieuwing vergt extreme ideeën’
    Voor het potplantenbedrijf was die verwachting aanleiding om nu al in te spelen op de voorziene nieuwe klantengroep. Dat gebeurde met een team frisse, jonge studenten. „Als je van dat oude vrouwtje naar die jonge vent wilt en voor hem een nieuw product wilt ontwikkelen, moet je dat niet vragen aan de mensen in je bestaande bedrijf, want zij zijn juist zo goed geworden in het bedienen van die oude vrouw. Je moet een nieuw team oprichten dat niets te maken heeft met anderen in het bedrijf. Grote vernieuwing vergt extreme ideeën, vooral niet van mensen in je eigen bedrijf. Vandaar dat wij voor Wout gekozen hebben voor een projectteam van studenten met een projectbegeleider. Wat kun je dus als groot bedrijf doen om groots te vernieuwen? Vooral niet te veel in de weg lopen!”

    Quincy von Bannisseht
    Quincy von Bannisseht is redacteur van het Vakblad voor de Bloemisterij. Voor onderwerpen op het gebied van onder meer handelspolitiek, economie, agribusiness, logistiek en marktontwikkelingen draait hij zijn hand niet om.

    4
    Reageer op dit artikel

    avatar
    3 Comment threads
    1 Thread replies
    0 Followers
     
    Most reacted comment
    Hottest comment thread
    4 Comment authors
    De baere geertEen vitale, lenige en gezonde 58-jarige vrouwSabineP. B v D Recent comment authors
    nieuwste oudste meest gestemd
    P. B v D
    Gast
    P. B v D

    “Met onze producten richten we ons voornamelijk op vrouwen van vijftig jaar en ouder. Het probleem is dat deze klantengroep niet meer zo lang leeft.”
    Hier had zich nog wel even een tekstschrijver over mogen buigen. Persoonlijk zou ik dit anders verwoord hebben…

    Sabine
    Gast
    Sabine

    Vallend in die leeftijdsgroep ben ik inderdaad wel een beetje geshockeerd. Ik ben dus niet zo interessant omdat ik niet meer zo lang te leven heb!? Alsjeblieft zeg!

    Een vitale, lenige en gezonde 58-jarige vrouw
    Gast
    Een vitale, lenige en gezonde 58-jarige vrouw

    Dat je een vrouw van boven de 50 als een oud vrouwtje gaat bestempelen, is toch wel bizar. Voor mij geen Wout.

    De baere geert
    Gast
    De baere geert

    ik heb het 2 x herlezen om zeker te zijn … oude mensen van 50 … Ik heb 2 Wout planten gekocht, 1 voor op ‘t Werk en 1 voor bij me thuis, gelukkig voor jullie net voor ik dit las. Niet zeker dat ik dit had gedaan na dat artikel. Ik Ben 50, heb geen verzorging nodig, dank je lol, maar je ’jonge’ hipsters zie ik geen 450 euro aan 1 plant geven, dat doen je ‘oudjes’ wel. Beetje gebrekkig geformuleerd toch. Want man, we leven nog zeker 30 jaar! Dat is best lang als je bedenkt dat 30… Lees verder »