Afgeblazen trekkerkenteken ’grote tegenvaller voor verkeersveiligheid’

De kentekenplicht voor trekkers is alsnog van de baan. Cumela, brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra, reageert flink teleurgesteld.

Met een krappe meerderheid stemde de Tweede Kamer tegen het wetsvoorstel van minister Schultz om het trekkerkenteken in te voeren: 69 Kamerleden stemden voor, 71 tegen. Volgens Cumela is dit een grote tegenvaller voor de verkeersveiligheid.

Nederland is nu volgens Cumela het enige land in Europa zonder kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Zonder het kenteken mogen ze niet harder rijden dan 25 km/uur. De Kamer wil de maximumsnelheid wel verhogen naar 40 km/uur, maar volgens minister Schultz was het kenteken daarvoor juist een voorwaarde.

Kamerleden stemden tegen omdat volgens hen de meeste trekkers sporadisch op de openbare weg komen. Ook zou de plicht een forse lastenverzwaring betekenen voor boeren. Gemiddeld zou het kenteken €450 per bedrijf gaan kosten.

’Juist breed draagvlak’
Door tegen te stemmen houdt Den Haag volgens Cumela geen rekening met het draagvlak voor het wetsvoorstel in de maatschappij. Andere brancheorganisaties, waaronder LTO, zijn volgens Cumela allemaal juist voorstander van de kentekenplicht, evenals wegbeheerders.