Afzet via klok neemt verder af bij FloraHolland

In 2017 was sprake van een toename van de directe verkoop tussen kweker en klant bij Royal FloraHolland. De verschuiving van klok naar directe verkoop bedroeg 3,7 procentpunt en was daarmee hoger dan het jaar ervoor (1,9 procentpunt). De klok nam in 2017 43,7% van de totale omzet voor zijn rekening en via de directe stromen werd 56,3% afgezet.

Royal FloraHolland sluit 2017 af met een omzet van 4,7 miljard euro, een stijging van 1,2% procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze omzetstijging wordt vooral veroorzaakt door de hogere prijzen voor bloemen en planten (gemiddeld +3,9%). De aanvoer was lager (-1,8%).

De totale omzet van de snijbloemen die in 2017 via Royal FloraHolland verkocht zijn, komt uit op 2,7 miljard euro. Dat is een stijging van 0,4% ten opzichte van 2016. Het volume van deze productgroep nam af met 2,0%.

De productgroep kamerplanten kent een omzettoename van 1,1% tot 1,6 miljard euro. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan de grotere aanvoer, die steeg met 0,7% procent. De prijs lag wat hoger dan vorig jaar, +0,4%.

De omzet van tuinplanten is ten opzichte van 2016 gestegen met 7,1% naar 395 miljoen euro. Het volume daalde met 2,5%.

Royal FloraHolland verhandelde in 2017 in totaal 12 miljard producten.

De uitgebreide rapportage met definitieve cijfers over 2017 vindt later dit voorjaar plaats in het jaarverslag.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties